Köpa lekskoter?

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
hej, funderar på att köpa mig en lekskoter. ska inte köra på bana eller så, kanske hoppa lite bara. jag kör väl 50/50 led och puderlek. har inte tänkt köpa en ny skoter men från -08 och uppåt.

har funderat på en -11 rush men har aldrig provkört någon.

väldigt tacksam för svar
//hasse
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
En crossover kanske skulle passa dig bättre än en kort maskin om du kör 50/50 led och puder. :)

Kollat något på Arctic cat? Deras Crossfire 800 är en underbar maskin, tar lite tid att lära sig köra han, men en relativt skottsäker motor med mycket kräm och skönt chassie! :)

http://www.blocket.se/jamtland/Arctic_Cat_Crossfire_800_2011_43923896.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Arctic_cat_Crossfire_800_Snopro_LE__2010_43889103.htm?ca=3&w=3

Två alternativ, andra får fylla i med fler alternativ. Detta är ju bara Arctics svar på vad du verkar vara ute efter. :D
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Kör du 50% lössnö så är nog inte rush den skoter du söker. En assault är ingen dum skoter men du måste ju ha en 12:a då för att få pro-ride chassie.
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
Kör du 50% lössnö så är nog inte rush den skoter du söker. En assault är ingen dum skoter men du måste ju ha en 12:a då för att få pro-ride chassie.
okej har du kört eller hört något om polaris rmk 600 144 2012? är en lokal skoterhandlare som sälger en och de ser riktigt trevliga ut?
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
En crossover kanske skulle passa dig bättre än en kort maskin om du kör 50/50 led och puder. :)

Kollat något på Arctic cat? Deras Crossfire 800 är en underbar maskin, tar lite tid att lära sig köra han, men en relativt skottsäker motor med mycket kräm och skönt chassie! :)

http://www.blocket.se/jamtland/Arctic_Cat_Crossfire_800_2011_43923896.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/vasternorrland/Arctic_cat_Crossfire_800_Snopro_LE__2010_43889103.htm?ca=3&w=3

Två alternativ, andra får fylla i med fler alternativ. Detta är ju bara Arctics svar på vad du verkar vara ute efter. :D
ja crossover skulle nog passa bättre om man tänker efter ska antingen köpa en ski doo eller polaris. har du några bra tips på dom?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
ja crossover skulle nog passa bättre om man tänker efter ska antingen köpa en ski doo eller polaris. har du några bra tips på dom?
Jadu, jag har inte riktigt hängt med på Polaris och Ski-doo fronten med de nya maskinerna, att polaris nya 800a och 600 ska vara riktigt bra motorer vet jag.
Hur det är med Ski-doo låter jag vara osagt då jag inte har någon eller har någon bekant med sådan av nyare årsmodell. :)

http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Switchback_Assault_800__11_42644701.htm?ca=3&w=3

Här är dock en skoter jag själv skulle kunna tänka mig köpa om jag skulle ha en crossover, sätt på en 44as matta så har du en riktigt skön maskin. :)
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
Jadu, jag har inte riktigt hängt med på Polaris och Ski-doo fronten med de nya maskinerna, att polaris nya 800a och 600 ska vara riktigt bra motorer vet jag.
Hur det är med Ski-doo låter jag vara osagt då jag inte har någon eller har någon bekant med sådan av nyare årsmodell. :)

http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_Switchback_Assault_800__11_42644701.htmca=3&w=3.

Här är dock en skoter jag själv skulle kunna tänka mig köpa om jag skulle ha en crossover, sätt på en 44as matta så har du en riktigt skön maskin. :)
Tack för svaret. Men hur tror du att den går efter led? :)
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Swb assaulten och rmk 600 144" maskinerna är väldigt lika varandra.
Jämförbart med PRO rmk och vanlig rmk.
Värre utrustning och såklart 800 istället för 600.
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
Tja, beror väll på vad man jämför med. ;)
Relativt bra skulle jag kunna tänka mig. :)

Annars kanske den här passar dig? går sämre i snön men bättre på led än andra Switchbacken. :)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_pro_r_switchback__12_43556722.htm?ca=3&w=3
Swb assaulten och rmk 600 144" maskinerna är väldigt lika varandra.
Jämförbart med PRO rmk och vanlig rmk

Värre utrustning och såklart 800 istället för 600.
Har du kört en 600 rmk? Tänkte på hur dom känns och köra? Går den bra i lössnö och led? Känns motorn för klen eller duger den? Har hört att det är riktigt trevliga och lättkörda maskiner;)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Förra maskinen jag ägde var en rmk 600 144", Dock en -11 så var ju inte nya chassit.

Bra kraft tycker jag för att vara en 600 och väldigt bra framkomlighet och helt ok på led, fjädringen är väl inte den bästa men fungerar klart. Bredare mellan skidorna än andra rmks men jag upplever den absolut inte klumpig.

Jag var riktigt nöjd med maskinen, kör en swb assault nu = samma längd och matta.

Edit: Sjukt skön att köra och lättkörd.
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
Förra maskinen jag ägde var en rmk 600 144", Dock en -11 så var ju inte nya chassit.

Bra kraft tycker jag för att vara en 600 och väldigt bra framkomlighet och helt ok på led, fjädringen är väl inte den bästa men fungerar klart. Bredare mellan skidorna än andra rmks men jag upplever den absolut inte klumpig.

Jag var riktigt nöjd med maskinen, kör en swb assault nu = samma längd och matta.

Edit: Sjukt skön att köra och lättkörd.
Okej:) är det värt dom extra slantarna för att få det nya chassiet eller fungerar det gamla lika bra? Är det några stora skillnader i prestandan och framkomligheten? Trevligt att du tar dig tid:)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Okej:) är det värt dom extra slantarna för att få det nya chassiet eller fungerar det gamla lika bra? Är det några stora skillnader i prestandan och framkomligheten? Trevligt att du tar dig tid:)
Tycker helt klart det gamla fungerar bra, men jag har bara hunnit köra 6 mil i 2-3 dm snö med den nya så har inte hunnit bilda mig någon större uppfattning.

-11an (gamla chassit) har smalare fotsteg än 12 så skulle kunna tänka mig att den inte hänger upp sig lika lätt som nya.
Men om jag var du skulle jag provköra båda om du har möjlighet och bilda dig en egen uppfattning, det finns -12 or till rätt kurs på blocket som gått runt 150 mil och då är det ju dessutom minst 1 års garanti kvar på dem.
Vissa -11 begär dem 90k för sen finns det -12 or för nästan samma pris. Dock finns det -11 för 75-80 men då har dem nog gått längre. Sen blir nog begagnatvärdet bättre på nya chassit.

Stora skillnader i framkomlighet och prestanda skulle jag inte säga att det är eftersom det är samma längd, matta och motor. Dock vet jag inte om det är några motoruppgraderingar på 2012an. :)

Blev ett lite o organiserat svar men jag hoppas det duger :)
 

hasse89

Medlem
13 dec 2010
38
0
1
Norrland
ni kanske tycker jag är jobbig men har precis köpt en epa för 30 000 så min budget har sjunkit lite ;) vad är era bästa tips på crossover/lekskoter för 50-70 000kr? polaris rush -10 är billiga för att vara så pass nya, har hört att de går bra i lössnö och är härliga att köra :) det är väl dags att köpa en skoter snart!
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
ni kanske tycker jag är jobbig men har precis köpt en epa för 30 000 så min budget har sjunkit lite ;) vad är era bästa tips på crossover/lekskoter för 50-70 000kr? polaris rush -10 är billiga för att vara så pass nya, har hört att de går bra i lössnö och är härliga att köra :) det är väl dags att köpa en skoter snart!
Ja, en kompis körde en Rush -10 förra året då vi var ute några gånger tillsammans så gick den faktiskt riktigt skapligt i ospårad snö. Men någon puderlekmaskin var det då inte, han fick tänka sig för när han var ute i snön. Tog sig fram bättre än vad andra kompisens Rev 600 från -09 (tror jag).
Jag hängde då inte med alls ute i snön då jag åkte på en RX-1a.
Skulle gott kunna tänka mig en Rush som lekmaskin efter leden och spåra så länge det inte ska gå uppför.