Köpa nytt släp. Hur stort behöver jag?

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
Hej!
Jag inhandlade en skoterpulka i helgen och vips är nuvarande släp på tok för litet så ett nytt måste skaffas.

Är det någon som har erfarenhet av att lasta en Brännapulka comfort och en skoter motsvarande min Lynx Xtrim -13 i storlek och kan tipsa om hur stor släp jag måste ha? Ju större desto bättre sägs det ofta men jag vill inte frakta omkring på ett monstersläp i onödan.

Skotern är 146" tror jag och 110 cm bred mellan skidorna. Pulkan är ca 120 cm mellan skidorna.

Kåpa vill jag inte ha, däremot skruvtipp är ett måste.

TIkI B430 snow känns vettigt och inte vansinnigt dyrt:
http://www.lastexperten.se/vra-produkter/skoterslap/tiki-b430-snow-skoterslap-proffs-bromsad
 

Attachments

Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag har en xtrim -10 och bränna comfort. Köpte mig ett 4p 445 TXi det är 185cm brett och 445cm långt och har invändiga hjulhus. Jag brukar ha skotern på höger sida fram och pulkan vänster bak. Då ligger den del av plastskidorna som är bakom de bakre styrstålen på pulkan vilandes på baklämmen. Hade jag inte haft invändiga hjulhus på släpet så hade nog både skoter och pulkan rymts utan att pulkan hade behövt vila på baklämmen. Gillar invändiga hjulhus då vagnen blir väldigt smidig att dra men det är en nackdel då de tar lite av lastutrymmet.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
4P Inline xl funkar 185x427 , dock får du inte in brännapulkan utan att montera av pakethållaren bak om du skulle ändra dig och vill ha kåpa .
Jag har en 146" summit och brännapulka .
Vill du ha mindre vagn än så ,så tror jag att du får hänga pulkan lite utanför för att få plats .
Skickar ett PM till dig också
 

Raskus

Medlem
3 jan 2013
30
0
6
Krokom
För uppföljningens skull så kan jag meddela att det blev ett Tiki 430 Snow. Köpte det osett.
Sägs vara uppdaterat tills i år med kraftigare och högre lämmar.
Borde få det vilken dag som helst.