köpa skoter

wikes

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
hälsingland
hej- har letat frenetiskt nu några veckor efter en bra beg skoter men sanningen att säga så är man lite nybörjare (sörlänning som nu bor i hälsingland) barnen som är 13 o 15 vill ju givetvis ha en så häftig som möjligt men ekonomi och andra grejor sätter sina gränser- hade tänkt mej en så ny som möjligt för 20 25 tusen men jag har ingen aning om vad som är bra o vad som är dåligt- finns det något bra märke att titta efter som håller o inte krånglar?? snälla ge oss tips- har kollat lite på blocket men jag blir bara yr-ska man ha lång el kortbandare?? tacksam för svar
 

Hrd

Aktiv medlem
28 dec 2005
90
0
6
Gävle
Om du ska ha lång eller kortbandare beror ju på vad du ska ha skotern till. I ditt fall då du har barn kanske en långbandare (tror du syftar på en touring iaf) skulle vara bra. En touring kan man ju åka 2 på iaf.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
gissar att ni mest kommer att köra efter led så ni behöver ju knappast någon klättermaskin
då går ju alla med över 30mm matta bort helt onödigt att han en sån skoter om man bara kör efter led, man förstör både leden och mattan om man ligger för mycket efter lederna med en sån skoter

en lång kan ju vara ett alternativ eftersom dom säkert vill åka 2st på skotern ibland, eller så en kort skoter med en dubbeldyna

jag gissar att dom inte heller är så vana skoterförare så då hade jag själv iaf valt bort alla muskelmaskiner på 700cc och över

en skoter med ca 600cc hade väl varit lämpligt

när man har sållat bort ovanstående skotertyper så hade iaf jag rekomenderat

Yamaha sx 600
ski-doo forumla 500
ski-doo mxz
polaris xc 600
plaris indy 500
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har bott i Järvsö så jag känner till hälsingska förhållanden hyfsat.

Du lär ha lite längre matta särskilt på våren när snön är mjukare och det kan vara lite blött på isarna. Dessutom kan det bli ordentliga snömängder på höjderna.

En bra allroundskoter i din prisklass är Arctic Cat Cheetah. Långbandare och lite motor samtidigt som den är skapligt skön att åka och ungarna inte tycker att den är totallöjlig. Bra att dra kälke när ni "läre' ut och angla". :p

En Polaris SKS-modell är skaplig också och går utmärkt att åka två på om man håller sig på leden.

En familj skall ha en familjeskoter och det är svårt att komma förbi Lynx 5900, Polaris Widetrak och Arctic Cat Bearcat. Kolla runt lite på annonser så ser du snart vilka prisklasserrna är. Räkna med några tusenlappars prutmån.
 
E

Ej medlem/Inloggad

en yamaha phazer om ungarna ska köra de säger då jag
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Han sa väll den skulle se lite sportig ut också..? jag måste iaf i mitt tycke säga att phazer är inte speciellt sportig
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Hade en Lynx Ranger King -96 när man var mindre, plockade fram den från skotergaraget i år och testade, den går fortfarande helt okej. Aldrig bråkat på många år. Det är ju dock mer av en familjeskoter så den går ju som fortast 90-100, lagom om man nu inte vill ha maskiner med mer kraft.
 

wikes

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
hälsingland
har hittat några

hej- har nu vändit ut o in på alla era tips samt pratat med en del privatsäljare på blocket- en del skotrar har försvunnit på en dag- ja så är d ju om allt är till rätt peng o skick-ska iaf åka o titta på en lynx rave 670 96a imorrn m ddyna o 345 matta- välskött o välservad tydligen-enda nackdelen som jag ser är väl saknad av back-är detta ett bra köp???? ska nog kunna köpa den till runt 25 papp- nån med erfarenheter kring en sådan ??var på väg norrut igår för att kika på en thundercat!! men blev avrådd pga dyr försäkring o soppatörst-rätt eller fel????är raven en vettig motor ??serva?? tack igen för era inlägg allihopa-jag återkommer m info om hur d gick-wikes
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har 2 kompisar som har en 95 och en 96:a (tror jag) rave 670 med 345:s matta och dubbeldyna. Den gick jäkligt fint och han hade inga som helst problem med den under 2 år. Dock hade en back vilket är hyffsat skönt så slipper man slita skotern så mycket. Hur dem är att köra har jag dock ingen aning om, för jag provade bara ca:en kilometer :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Rave 670 är en värsting men vill du ha en sån är det en mycket bra skoter. Räkna med inte fullt så låga driftskostnader samt lite mer svårkört för ungar och i snö.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo har du barn som vill köra skotern så stryp den då :) Annars kanske du får skotran upp i farstun å det är inte så kul :D
 
E

Ej medlem/Inloggad

Yamaha srv

tycker iaf yamaha srv 540...ja ha haft min i 2 år har aldrig krånglat har köpt en till för nån vecka sen och den går hur bra som hällst
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du fick höra att thundercat var dyr att försäkra, men jag tror att raven är minst lika dyr. Alla skotrar över 100 hk ligger på samma föräkringsklass, nämligen den högsta om dom nu inte har ändrat det där.

Lynxen torde väl ligga på en 115 hk skulle jag tro. Hittar du ingen fräsch lynx så rekomenderar jag att du kollar på en Polaris xlt sks.Du bör kunna få ett fint exemplar av årsm. 95
Mycket driftsäker och robust maskin. Den har en effekt på ca 90 hk och ligger på en billigare försäkringsklass.

Obs! jag har själv aldrig haft en sådan skoter men jag känner en hel drös som har ägt sådana. Ingen av dom har haft bekymmer.
 

wikes

Medlem
8 jan 2006
8
0
1
hälsingland
d blev affär

ja nu är man skoterägare för 1a gången o allt är FRÄÄÄÄNT- raven var fin o den går ju som ett skållat ollon- priset blev d jag hade förutspått-återkommer m mera frågor senare- d blir väl till o börja skruva lite antar jag- synd bara att tövädret kom lagom till köpet..........men vintern är ju låååång- hej o tack så länge- wikes