Köpa skoter

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Hejsan :)

Ska väl börja med att säga att jag inte kan ett smack om snöskotrar men kommer att behöva en i mitt företag.

Budgeten är inte så stor, ca 20-30 000 kr. (alltså en beg)

Skoterna ska användas till att dra ut diverse prylar i skogen med en maxvikt på några hundra kilo.
Kraven är drag, back och gärna handvärmare.

Fråga 1: Vilken typ av skoter kan vara lämplig? Vissa lämpar sig väl mer för arbete?

Fråga 2: Vad är viktigt att titta på när man köper en begagnad skoter?

Fråga 3: Kan man ha skotern helt avställd under perioder när den inte används?

Fråga 4: Skiljer det mycket i längd/tyngd? Jag vill kunna få upp den på en släpkärra i normal storlek.

MVH Nicklas
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Försök att hitta en Lynx 5900 eller en Viking i fint skick:) det är väll dom som är bäst till arbete. Då ha du Hög/Låg plus back och en slit stark maskin!

Lycka till med köpet:)

Mvh
Jonas
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
: arctic cat bearcat,
: polaris widetrack,
: yamaha viking,
: Lynx 5900.

de där är väl dom vanligaste arbets maskinerna och dom ligger ungefär i den pris klass du letar i oxå.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Inte för arbete iaf, du ska helst ha en bredbandare :)
Ok. Nu menar jag kanske inte att det ska vara en ren arbetsskoter utan en komination. är det stor skillnad på en bredbandare och "icke bredbandare" :D
Jag kommer att dra en släde efter skotern med div människor/prylar. Men det kanske ska vara bredbandat så fort man ska dra något eller hur funkar det?

/Nicklas
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ok. Nu menar jag kanske inte att det ska vara en ren arbetsskoter utan en komination. är det stor skillnad på en bredbandare och "icke bredbandare" :D
Jag kommer att dra en släde efter skotern med div människor/prylar. Men det kanske ska vara bredbandat så fort man ska dra något eller hur funkar det?

/Nicklas
Köp en Viking, det fungerar till både "familje"turer samt arbete. En Arctic Cat Tripple Touring är inte direkt så driftsäker och kan behövas skruvas en hel del. Lycka till
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Köp en Viking, det fungerar till både "familje"turer samt arbete. En Arctic Cat Tripple Touring är inte direkt så driftsäker och kan behövas skruvas en hel del. Lycka till
Aha.. ja sånt kan ju vara bra att veta. :)

Är det generellt så med Arctic cat eller just bara den modellen?

Finns det fler märken som bör unvikas?

/Nicklas
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Aha.. ja sånt kan ju vara bra att veta. :)

Är det generellt så med Arctic cat eller just bara den modellen?

Finns det fler märken som bör unvikas?

/Nicklas

Artic i slutet av 90 och början av 2000 talet var inte någon höjdare i allmänhet

Driftsäkerhet i ett nötskal är väl Yamaha har aldrig hört att dom ska ha några problem

Men Lynx 5900 är väl skotern som tar sig fram bäst då jag tycker att vikingen är lite väl klumpig
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Köp en Viking, det fungerar till både "familje"turer samt arbete. En Arctic Cat Tripple Touring är inte direkt så driftsäker och kan behövas skruvas en hel del. Lycka till
är de av personliga erfarenheter du talar? eller är det vad du hört? eftersom att du helt ogrundat klankar ned på alla arctics.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Artic i slutet av 90 och början av 2000 talet var inte någon höjdare i allmänhet

Driftsäkerhet i ett nötskal är väl Yamaha har aldrig hört att dom ska ha några problem

Men Lynx 5900 är väl skotern som tar sig fram bäst då jag tycker att vikingen är lite väl klumpig
Hittar inte så många Yamaha eller 5900 i min prisklass.

Efter att tittat runt ett tag efter era tips så verkar Polaris widetrack vara den som ligger bäst i pris.

Är den jämförbar med Viking eller lynx 5900?

/Nicklas:)
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Ski-Doo Skandic WT runt -97 är annars ett alternativ. Vi har en sån,
en mycke bra arbetsskoter å vi har åxå använt den mycke till att dra pulka å så.
De är en bredbandare med Hög/Låg å back. Hand å tumvärmare finns.

Tycker att dom är lite ovanliga men dom ligger i 30000 kr klassen nu.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Ski-Doo Skandic WT runt -97 är annars ett alternativ. Vi har en sån,
en mycke bra arbetsskoter å vi har åxå använt den mycke till att dra pulka å så.
De är en bredbandare med Hög/Låg å back. Hand å tumvärmare finns.

Tycker att dom är lite ovanliga men dom ligger i 30000 kr klassen nu.

Hittde en för årsm -01 som enl säljaren ska ha gått 0 mil för 32 000??

Låter för bra för att vara sant.. eller har jag missat nåt? :D

Pris i SEK:32 000 krMil:0 milSkick:BegagnadStatus:BegagnadMotorstorlek:600 ccRegion:Norrbottens län Övrigt:
Back, Dragkrok, Dubbeldyna, El-start, Handtagsvärmare, Tumvärmare

/Nicklas
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Lät verkligen för bra för att vara sant..0 mil?? Är de så äre ett mycke bra pris.
Annars så är de fina skotrar.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Lät verkligen för bra för att vara sant..0 mil?? Är de så äre ett mycke bra pris.
Annars så är de fina skotrar.
Den ser aningen mindre ut än tex polaris widetrack, lynx 5900, kan det vara så?

Vi kunna få upp skotern på en normalstor släpkärra.

/Nicklas
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Hittar inte så många Yamaha eller 5900 i min prisklass.

Efter att tittat runt ett tag efter era tips så verkar Polaris widetrack vara den som ligger bäst i pris.

Är den jämförbar med Viking eller lynx 5900?

/Nicklas:)
Vi hade en Polaris Widetrack förut och den funkade jättebra. Går bra att dra det mesta. Var jätte nöjd med den. Jag rekomenderar den är inte så dyr heller.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
är de av personliga erfarenheter du talar? eller är det vad du hört? eftersom att du helt ogrundat klankar ned på alla arctics.
Haha, vad snackar du om? Jag har själv ägt en Mountain cat 800 2003, så vart du fått ditt skitsnack ifrån vet jag inte:confused: Är personliga erfarenheter då jag vet hur arctic tripplarna är i slutet av 90 talet...

Sen att jag heter Polaris-Jimmy har ju ingenting med att göra med vad jag gillar för skotrar, och absolut inte att jag hatar Arctic cat. Snacka om att dömma en bok efter omslaget...:eek: Nog med offtopic i detta ämnet, jag tycker som sagt du borde satsa på en Yamaha Viking eller en Lynx 5900, driftsäkra båda två och lite skruvning. Vikingen är lite tyngre men då är Lynxen lite tippkänsligare (Personliga erfarenheter) skriver det så tuckters slipper reta upp sig.. Lycka till med skoter köpet;)
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Tackar för alla svar.. på en dag gick man från att inte kunna nåt om snöskotrar till att bli riktigt intresserad :D

Har dock lite fler frågor.

1: Efter hur många mil börjar en skoter bli "risig"? Tänker på motorn i första hand.

2: Har sett att det finns en hel del som gått ca 1000 mil. Är det mycket för en skoter?

/Nicklas