Köpa skoter

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
En 2-takts skotermotor bör åtgärdas mellan 500 och 1000 mil. Med åtgärdas menar jag att man bör se över kolvringar/kolvar. Vidare måste du kontinuerligt kolla och byta slides, lager, olja i kedjehus mm..

Många skotrar går 1500 mil utan att dom måste åtgärdas och vissa åker på en sprucken kolv redan vid 600 mil..

Arbetsmaskinerna har oftast längre serviceintervall pga förhållandevist lågt effektuttag.

Vidare så är alltid en bredbandare bättre om du ska dra tungt. Den är tung, lite bökig och kan vara rätt så vinglig om du bara är ute och myser men till arbete är dom oslagbara.

En skoter som gått 1000 mil utan att det gjorts något underhåll alls kan behöva lite kärlek om du ska undvika ett motorras. Är den däremot väl underhållen så behöver det absolut inte vara fel på den.

4-takts maskinerna är ett kapitel som jag inte alls behärskar. Men däremot så finns det garanterat någon här inne som belysa den motortypen.

typ.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tackar för alla svar.. på en dag gick man från att inte kunna nåt om snöskotrar till att bli riktigt intresserad :D

Har dock lite fler frågor.

1: Efter hur många mil börjar en skoter bli "risig"? Tänker på motorn i första hand.

2: Har sett att det finns en hel del som gått ca 1000 mil. Är det mycket för en skoter?

/Nicklas
Det beror på helt hur den är körd och servad. Finns 1000milare som är fräshare än vissa 500mil m.m, kolla så att kolvar m.m är bytta om du köper en skoter som har gått mot 1000mil. Sen om du ska köpa en skoter, kolla så att den inte är sönderhoppad av någon 16 åring innan, sånt kan vara bra att kolla upp. Lycka till!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är det dyrt att byta dessa delar? kolvringar/kolvar, slides, lager, olja i kedjehusosv?

/Nicklas
Njae det beror litegrann på. Ska man lämna in på firma för allting så nog drar det iväg. Slides kostar några hundralappar, oljan får du för några tior, lager kostar några hundra mm... Är man inte van vid att skruva så kanske ett kolvbyte är att ta sig vatten över huvudet, men resten ska man fixa.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Njae det beror litegrann på. Ska man lämna in på firma för allting så nog drar det iväg. Slides kostar några hundralappar, oljan får du för några tior, lager kostar några hundra mm... Är man inte van vid att skruva så kanske ett kolvbyte är att ta sig vatten över huvudet, men resten ska man fixa.
Låter ju faktist inte så dyrt ändå :)


/Nicklas
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nya kolvar kostar typ 1500:- plus 2000:-? för att montera (Jag har aldrig lämnat in för kolvbyte så jag gissar bara) Det är väl den största utgiften om du vill förebygga haveri.

Men allt som allt så behöver det inte vara dyrt.
 

Nicklas77

Medlem
9 okt 2007
42
0
1
Västerås
Nya kolvar kostar typ 1500:- plus 2000:-? för att montera (Jag har aldrig lämnat in för kolvbyte så jag gissar bara) Det är väl den största utgiften om du vill förebygga haveri.

Men allt som allt så behöver det inte vara dyrt.
Kan man lita på en försäljare som säger att dom ska gå igenom hela skotern innan köp?

Kollar dom även kolvar/ringar etc?

/Nicklas