Skotern ska användas till påsken i Tärnabyfjällen i föräldrarnas stuga. max 40 mil/år
Prisklass 25000-30000 tänkte jag mig.
Körde mycket skoter förr. Började med en Rajd Framking-69 12hk och sist var en Summit-94 på 98hk.
Numera fru och 2 barn 7/9år. Föräldrarna har redan en Lynx Ranger 550 -04 men nu börjar det bli för många på tolklinan/bobben/pulkan så en till skoter vore skönt att ha.
Vill inte ha något "sönderskruvat/hemmarenoverat" har gjort min beskärda del av skruvande förr så jag vet vad det innebär.
Har kollat på en SkiDoo Grand Touring 583-98 270mil 28000kr. 310kg 100hk, mattlängd??
Eller en Lynx Ranger LCE-02 330 mil 30000kr 285kg 85 hk, mattlängd 396cm
Yamaha Venture 500-600 99-03 300 mil ca 30000kr 290kg 75-95hk mattlängd??
Vad tycker ni om ovanstående skotrar? Vad ska man välja? Kommer mest att åka på led utan pulka. Tycker dom är tunga som as men det känns som alla touringmaskiner är det, även nyare. eller?
Är det bättre att satsa på en nyare som gått längre????
Verkar som många börjar få skruva/renovera vid 500mil. Är det så?
Hur mycket sliter åldern på en skoter som är ca 8-12år? Spruckna mattor, dynor, läckande motorpackningar, spruckna gummin, slöa dämpare osv?
4-Takt är det ens att tänka på i den här prisklassen?
Tacksam för alla synpunkter!
Prisklass 25000-30000 tänkte jag mig.
Körde mycket skoter förr. Började med en Rajd Framking-69 12hk och sist var en Summit-94 på 98hk.
Numera fru och 2 barn 7/9år. Föräldrarna har redan en Lynx Ranger 550 -04 men nu börjar det bli för många på tolklinan/bobben/pulkan så en till skoter vore skönt att ha.
Vill inte ha något "sönderskruvat/hemmarenoverat" har gjort min beskärda del av skruvande förr så jag vet vad det innebär.
Har kollat på en SkiDoo Grand Touring 583-98 270mil 28000kr. 310kg 100hk, mattlängd??
Eller en Lynx Ranger LCE-02 330 mil 30000kr 285kg 85 hk, mattlängd 396cm
Yamaha Venture 500-600 99-03 300 mil ca 30000kr 290kg 75-95hk mattlängd??
Vad tycker ni om ovanstående skotrar? Vad ska man välja? Kommer mest att åka på led utan pulka. Tycker dom är tunga som as men det känns som alla touringmaskiner är det, även nyare. eller?
Är det bättre att satsa på en nyare som gått längre????
Verkar som många börjar få skruva/renovera vid 500mil. Är det så?
Hur mycket sliter åldern på en skoter som är ca 8-12år? Spruckna mattor, dynor, läckande motorpackningar, spruckna gummin, slöa dämpare osv?
4-Takt är det ens att tänka på i den här prisklassen?
Tacksam för alla synpunkter!