Köpa Touringskoter 25"-30"kr Venture, Grand Touring, Ranger eller????

skogstomten

Medlem
5 apr 2010
16
0
1
Skotern ska användas till påsken i Tärnabyfjällen i föräldrarnas stuga. max 40 mil/år

Prisklass 25000-30000 tänkte jag mig.

Körde mycket skoter förr. Började med en Rajd Framking-69 12hk och sist var en Summit-94 på 98hk.

Numera fru och 2 barn 7/9år. Föräldrarna har redan en Lynx Ranger 550 -04 men nu börjar det bli för många på tolklinan/bobben/pulkan så en till skoter vore skönt att ha.

Vill inte ha något "sönderskruvat/hemmarenoverat" har gjort min beskärda del av skruvande förr så jag vet vad det innebär.

Har kollat på en SkiDoo Grand Touring 583-98 270mil 28000kr. 310kg 100hk, mattlängd??
Eller en Lynx Ranger LCE-02 330 mil 30000kr 285kg 85 hk, mattlängd 396cm
Yamaha Venture 500-600 99-03 300 mil ca 30000kr 290kg 75-95hk mattlängd??

Vad tycker ni om ovanstående skotrar? Vad ska man välja? Kommer mest att åka på led utan pulka. Tycker dom är tunga som as men det känns som alla touringmaskiner är det, även nyare. eller?

Är det bättre att satsa på en nyare som gått längre????

Verkar som många börjar få skruva/renovera vid 500mil. Är det så?

Hur mycket sliter åldern på en skoter som är ca 8-12år? Spruckna mattor, dynor, läckande motorpackningar, spruckna gummin, slöa dämpare osv?

4-Takt är det ens att tänka på i den här prisklassen?

Tacksam för alla synpunkter!
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om du ska köpa en yamaha så köp helst en tripple 6-700. Skönare sång, driftsäker och snålare på bränslet än vätskekylda 500:an.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Av de tre skulle jag ha valt Grand Touringen. Robust, välbeprövad teknik, hygglig fjädring (ett jättelyft efter -95:ans liggande bakdämpare!), och de låga milen, skulle avgöra för min del.

Var har du hittat de viktangivelserna? Lät som totalvikter.

Ja, nån gång mellan 500-800 mil så behövs det bytas slitdelar på alla skotrar: slides, hjullager, slitdelar i variatorer, bussningar i boggie & framvagn etc. Kanske även kolvringar. Vilket du säkert redan visste. :)

(På lågkvalitetsmodeller behöver man vid dessa miltal helrenovera motorn, fetta vevaxel osv, men ingen av ovanstående vad jag känner till.)

I den här prisklassen är skick & skötsel jätteviktigt. Tyvärr är det svårt att hitta välservade skotrar, många verkar köra 700 mil utan att röra en skruv och tänker "oj så bra", men nästa ägare åker på tusentals kronor i slitdelar...

Lycka till i letandet!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Jag skulle utan tvekan köpt en Yamaha, antingen 600 eller 700 trippel från -99 och framåt. Riktigt trevliga touring maskiner och det är ett segment som Yamaha är väldigt duktiga på. Motorerna är enormt driftsäkra och inget skruvande. Alla maskiner kräver ju det vanliga med rem å slides men det vet du ju redan eftersom du haft maskin tidigare. 4-takt finns inte i dessa prisklasser.
Vill du ha ett bekymmers fritt ägande så köp en Yamaha men än vilket märke du väljer så undersök och provkör gärna fler innan du bestämmer dig. Har själv haft både Venture 600 och 700 och varit mycket nöjd.