Köpe av Arctic Cat XF 800

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Tjenare alla! Då jag ska skaffa mig min första skoter och inte direkt har någon erfarenhet av skotrar (märken/modeller) så tänkte jag att jag vänder mig till er kunniga där ute!
En kollega till mig ska sälja sin XF800 -12 som har gått 150 mil (vet inte timmar) och just nu är den inne på sin 150-milaservice. Variatorn ska även renoveras enligt arctic cat pga fabriksfel?!
Får köpa den för 80'000 kr vilket känns fair.
Tillbehör:
Handskydd
Dämparskydd
Nyckelväska
Överdrag
Så, vad säger ni? Alla möjliga kommentarer och infallsvinklar uppskattas
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skulle inte köpt den skotern överhuvudtaget eftersom att det är första modellåret på nya chassit och den hade massor av problem. Jag har hört tillräckligt många skräckhistorier för att vara avskräckt från den årsmodellen. Från -13 och framåt verkar den hålla ihop bättre, inte lika bra som en M8 -09 men du fattar, och det är den jag hellre hade satsat på.

Priset verkar vara ganska schysst även om jag hade försökt pruta bort 5000. I och för sig hade jag aldrig ens övervägt att handla av en kollega eftersom det blir så dålig stämning om den rasar.
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Har en m800-13 till salu med 180mil fullservad. Ny variator i veckan. Neddrevad så den tar absolut ingen rem. Bra skick, garanti kvar, 95000kr
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Jag skulle inte köpt den skotern överhuvudtaget eftersom att det är första modellåret på nya chassit och den hade massor av problem. Jag har hört tillräckligt många skräckhistorier för att vara avskräckt från den årsmodellen. Från -13 och framåt verkar den hålla ihop bättre, inte lika bra som en M8 -09 men du fattar, och det är den jag hellre hade satsat på.
Fast......nä...
Eller jo det är klart, finns säkert flera stycken som har haft problem...
tvivlar iofs på att det är så många som har problem nuförtiden, eftersom allt som var problem när dom kom SKA vara åtgärdat vid det här laget...
Jag äger en, har inte haft ETT enda problem..
Har två polare som äger en varsin, inga problem alls och det är 12or allihop
Våra har gått mellan 150-400 mil typ
Dessutom 3-års garanti så det kan ju vara garanti till sista december beroende på när han har plockat ut den från början, och garanti är ju aldrig dumt :)
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Kört en 12:a tre säsonger och inte haft några större problem. Det är ju inget jättejobb att göra (borra nya hål i spindlar och tunneln) för att få den bättre. Sen är tcl:en klenare på 12 så den bör helst vara av uppdaterad variant.
 

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Gött med en massa svar! Priset är svårdiskuterat då maskiner som gått 5-600 mil kostar runt 80000:-. Det är tre års garanti så får väl kika när den går ut.
Grejen är den att jag har hört så mycket bra om den för att sedan hitta någon som skriver något super kasst om den, svårt att veta vad man ska tro. Ska höra om något mer är bytt pga fabriksfel.

Finns säkert mer om det här i forumet även om jag inte har hittat men... Vad är det för grundläggande saker som man "måste" byta? Vilka saker är värda att byta ut mot värre osv.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Jag har aldrig hört om fabrikatonsfel på variatorer på -12:eek:r... Vad rör det sig om tro?

Vad är nyckelväska för något?
 

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Har för mig att det var någon bussning som var fel men vet inte riktigt.
Tror att det hette nyckelväska, sitter framme vid styret, kanske har flera namn :)
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Köp ingen 2012a. Köp ingen A-C med nya chassiet överhuvudtaget. Äter variatorremmar och ger ett allmänt risigt intryck enligt min åsikt.

+
Bra dämpare, ligger fint i luften dessutom
Bra motor
-
Känns tung i jämförelse med andra märken
Äter remmar
Gräver diken istället för att hoppa upp på snön.
Jobbig att manövrera om man jämför mot en PRO samt IQ RMK (iaf M800 och det med smal framvagn)

Men det bästa är att prova flera maskiner och välja själv vilken man gillar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Äter remmar känns lite hårt att säga då jag inte fått intrycket av att dom är nå värre än andra märken.
Visst finns det exemplar som äter massa rem. Men finns flera som inte nöter nå mkt rem alls. Precis som alla andra märken ungefär. =)

Att jämföra med PRO-RMK är ju rätt elakt då han söker en crossover. Som crossover tycker då jag XFen är en jätte fin maskin. Nu har jag bara kört lite -13 iofs. Stora problemet är väl att den har en tendens att resa satan vid klättring, men då är det ju som sagt en crossover också.
 

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Som ovanstående skrev så är jag ute efter en crossover och av vad jag kunnat läsa så verkar xf800 hc:n vara en lämplig maskin. Själva "remätandet" går väl att förhindra med något slags variatorkit?! Ungefär 90-120 mil säger förre ägaren att en rem håller och det är väl inte fyskam, eller?
Gillar att det finns både folk som är för och emot skotern, bättre debatt :D
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Skoj skoter med stor potential om man vill trimma och bygga om, ang remmar så verkar det ha funnits vissa rötägg men div uppdateringar och ny SEK variator verkar ha hjälpt. Mina remmar håller oxå ca 90-120 mil, lite led och mycket fastkörningar på dom, ledkörning skulle jag nog ta mig 2-300mil på en!
Jag är nöjd XF ägare!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Kul att du är nöjd Macke! Blir nog att slå till ändå, är så galet taggad :) Antar att vilken skoter man än väljer så gäller det att ha en gnutta tur med sig.
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
varken min m 800-13 eller frugans xf 800-13 har tagit någon rem ,bytte till nya sekundären efter årets säsong och då lär den väl inte bli sämre efter det antar jag.
 

Klafver

Medlem
19 aug 2014
20
0
1
Umeå
Behövde inte googla mycket för att hitta negativa saker om M8 -09 så det där är nog endast dina egna erfarenheter :) Jag tror att jag blir nöjd då skotern har fått alla sina "barnsjukdommar" fixad pga en grym ÅF.
Förhoppningsvis hämtar jag skotern på Tisdag, sen så lär man väl bara sitta i garaget och dregla :D Tack för alla svar och kul att folk är aktiva även utanför skotersäsongen. Jag lovar att skriva efter säsongen och berätta hurvida det var ett skitköp eller om det var det värdaste jag någonsin gjort!