Köpråd Allround skoter

Pumpzter

Ny medlem
8 feb 2021
1
0
1
30
Örnsköldsvik Sverige
Hej, jag söker en allroundskoter. Kommer bli en hel del pulkadragning men vore fint om det även går att åka ut och leka med den vid tillfälle. Budget ligger väl på 40-60k nånting.Har kika på Freeride -13 kan det vara något? Läst lite att dom tuggar remmar som en 2-åring slänger i sig götta på lördagar dock. Nån som har erfarenhet av det?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Med dom pengarna hittar du nog en freeride 14, som är mycket trevligare att köra.
Jo dessa maskiner har väl lite problem med remätande men inte så extremt som det låter, såvida du inte ska hålla fullgas i lössnö upp för nåt berg en helt eftermiddag
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Precis som Undie säger så Freeride 2014 och framåt och Boondocker 2014 och framåt är bägge riktigt allround-maskiner. Gärna i längd 154" för Freeride och 3900 för Boondocker om du vill få fin framkomlighet i lössnö (146"/3700 fungerar också, men man får jobba lite mer och skidorna kommer vifta i vädret mer). En del har haft problem med att de tar rem, min kusin som hade en Boondocker 800 3900 2014 bland annat (men då har han bara ett läge på gasen), medan jag som tidigare hade en Freeride 154" 2014 (men hade något mer varierad körstil) inte hade några problem alls med att den tog rem.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Av egen erfarenhet ska du INTE ha en 154/3900 om du ska köra mycket med pulka, dom kommer bli varma lätt om du inte planerar körningen noga.
146 duger gott till den dan du ska börja med att klättra i branter
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jo men som exempel på min 850 summit så lär jag ut i lössnön för att få upp snön på kylaren om det är hårt och om det går sakta, och att vika av i lössnön för att gasa upp lite snö på kylaren är INTE ett alternativ om det sitter folk på kälken.

Min 09 summit är ännu känsligare om det går sakta och framförallt om det är hårt.
självklar går det bra när man puttrar själv för då kan man vika av och få upp lite snö på kylaren.

Jag har samma problem om jag åker med junior med mig framför mig, då åker jag så sakta så den blir varm bara efter nån kilometer och att vika av då för att gasa upp farten är inte heller ett alternativ om man skulle råka köra på nånting under snön, då klämmer jag in han i styre.

har en xtrim 3500 -16 i ladan (ej min dock) och den är det inga som helst problem med
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Visst kan jag köra på hårt men då måste jag ha rivarna nere och hålla ganska hög fart
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Grabben har en Bonndocker RE 146 800 och den har då lätt för att gå varm om det är hårt är då inget att dra pulka med då ska det nog gå undan trots att han har isrivare.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ja alla har olika erfarenheter och jag delade med mig av mina.
Skulle iaf vilja påstå att en 154 blir varmare oavsett hur lång kylare du har..
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Mina erfarenheter är att varken min gamla Freeride 154" 2014 eller nya Freeride 154" 2018 var/är några bekymmer att dra pulka med rätt långsamt efter spår, bara man har isrivarna nere. Gamla Freeriden något bättre än nya på att hålla sig sval, men ändå inga större problem med nya heller. Har släpat omkring sambon med hund en del under våren. Sen så har vi kanske inte varit på turer på hur många mil som helst, då är det säkert så att man måste köra i lössnö en sväng enligt vissa intervall, men för att ta sig mellan stugor och korvgrillnings-/pimplingsställen etc. så har jag inte haft några problem alls.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Hade en Summit 800 -13 tidigare.
Funkade utmärkt som pulkadragare, hade väldigt sällan problem med varmgång.
Det skulle vara vid nåt stenhårt påskföre som det kunde gå lite varmt.
Aldrig annars.
På led med pulka efter kör man såklart med isrivare och original stänklapp.

Remproblem hade jag dock rejält av.
Då med originalsetup i variatorerna.
Med ett väl avstämt variatorkit fungerar det mycket bättre.
Från att remmarna höll några få timmars hårdkörning till att man kunde köra ca 100 mil på en rem.