Köpråd brp crossover

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
63
12
8
36
Boden
Fördelen med brp och kylningen är att kylarna går hela vägen bak sen har de inte "slash", på polaris slutar de vid dynan eller någon dm till på 146" (nu snackar jag matryx rmk modeller) så 146an har faktisk rätt bra kylning, alla matryx har även den främre kylaren som standard.
Ja jag har läst nått om att 146" khaos slash har ganska bra kylning och jag tror spårvidden går ställa bredare på dom än på Freeride och Shredder.

Det tråkiga där är ju dock om man nu köper en rätt ny maskin så börjar ju Matrix chassiet vara till åren då är lynx Radien 2 eller Ski doo gen 5 nyare tror jag

Också ska man hålla på och tjorva med det där medlet som ska ner i tanken och eventuella stift problem

Jag är nog mest inne på en Lynx brutal re 400mm med 850 motorn då även om den är tyngre och 154 lång så tror jag den är mycket roligare i lössnön än den crossover jag har plus att den håller temperaturerna på hård led

alternativet är att köpa en renodlad lössnö maskin och hoppas att kylningen håller för hela säsongen och inte bara när det finns snö på lederna
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Okey om ni rent spontant tittar på Brutal RE med 400mm bredd och 850 motorn då, vad tror ni om den modellen den kommer ju utrustad med en kylfläkt original och 38" framvagn, den är ju dock betydligt tyngre än en Shredder eller Freeride och 154 lång istället för 146.

Rent spontant borde den ha bättre kylning dock men all busfaktor försvinner kanske med den vikten på 250 kilo när de andra bara väger 210 eller nått
Vikterna är det torrvikter? för vet att min shredder re turbo r vägde 250 körklar, polarisen väger typ samma, men känns lättare. För isåfall så blir nog 250kg närmare 290kg körklart...
 

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
63
12
8
36
Boden
Vikterna är det torrvikter? för vet att min shredder re turbo r vägde 250 körklar, polarisen väger typ samma, men känns lättare. För isåfall så blir nog 250kg närmare 290kg körklart...
Ja det står torrvikt 252 kilo men den har ju större dämpare, kylfläkten, lite längre matta, förstärkningar i boggie osv så det räntar säkert på bra på vikten då

Dom kallar den "extrem crossover" är väll därför den är 40 kilo tyngre torrvikt än de renodlade lössnö maskinerna
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.888
117
63
Skellefteå
Jag tycker att Polaris Switchback och SkiDoo Backcountry XRS är suveräna crossoverskotrar. Dom är inte riktiga steep and deep skotrar, men grymma myrsurfare. Skitbra på led, med riktigt bra fjädring och lätta.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
140
29
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Jag tycker att Polaris Switchback och SkiDoo Backcountry XRS är suveräna crossoverskotrar. Dom är inte riktiga steep and deep skotrar, men grymma myrsurfare. Skitbra på led, med riktigt bra fjädring och lätta.
Jag tycker också crossover är lite bättre för Norrbotten89, så Switchback eller Backcountry. Kanse Freeride, men det är mer en djupsnöskoter.

Norrbotten89 Du behövs ingen riktig 'mountain' skoter för leka på myren. Om du kör mycket led och is, och inte så mycket myr, fjällen, djupsnö, du kan bättre inte köpa Summit, Khaos eller Shredder (men jag vet nara ingenting om Shredder).
Liten mer blandat, led och myr; crossover: Switchback, Backcountry. Kanske Lynx Brutal (men igen, jag vet nara ingenting om nya Lynxen).
Liten mer djupsnön och myren; Freeride. (och Brutal?)
Vad är också bra led och lek skotrar, är arbete-skotrar... Lynx Ranger, Polaris Titan, Ski-Doo Tundra (?). Men det är 'klumpiga'.
Det är vad jag tycker.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
63
12
8
36
Boden
Ja nu är jag inne på Freeride vad jag förstår så går dom helt okey vad gäller värmen om man kör isrivarna och sätter på en avtagbar stänklapp när man ska åka längre sträckor efter led, man får vara försiktig och tänka sig för med mattan när det är hårdare ute och man inte är på sidan om leden.

synd bara att Freeriden är så satans dyr haha
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.635
102
63
Örnsköldsvik
Litet sidospår, men angående 4T vs 2T vikt så en anledning att 4t blir "bockigare" är ju roterande massa. (fråga Polaris hur viktig den delen är) Det är ju kedjor och drev och kammar etc som snurrar och således vill "fortsätta rakt fram". Samt kanske kralligare svänghjul (inte nog duktig på motorer för att veta hur mkt som skiljer)
Därav att elcrossar upplevs som lättsvängda mopeder än om dom väger 10kg mer och har mer hk än motsvarande förbränningscross, det är mycket mindre massa som agerar gyro i motorn.

Sen när du är inne på nytt, sidospår men Arctic-cats HCX ser ju lite spännande ut. Men är väl mer att jämföra med en Freeride/Khaos 146 än en "äkta" crossover. Sen är det ju fortfarande en ny modell och motor så kvarstår väl att se hur dom faktiskt fungerar. I kombo med hela statusen på företaget... Men dom ser ju frän ut på pappret =)
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
63
12
8
36
Boden
Litet sidospår, men angående 4T vs 2T vikt så en anledning att 4t blir "bockigare" är ju roterande massa. (fråga Polaris hur viktig den delen är) Det är ju kedjor och drev och kammar etc som snurrar och således vill "fortsätta rakt fram". Samt kanske kralligare svänghjul (inte nog duktig på motorer för att veta hur mkt som skiljer)
Därav att elcrossar upplevs som lättsvängda mopeder än om dom väger 10kg mer och har mer hk än motsvarande förbränningscross, det är mycket mindre massa som agerar gyro i motorn.

Sen när du är inne på nytt, sidospår men Arctic-cats HCX ser ju lite spännande ut. Men är väl mer att jämföra med en Freeride/Khaos 146 än en "äkta" crossover. Sen är det ju fortfarande en ny modell och motor så kvarstår väl att se hur dom faktiskt fungerar. I kombo med hela statusen på företaget... Men dom ser ju frän ut på pappret =)
Jo sen känns det lite riskabelt att ge sig in i Arctic träsket när det verkar vara ganska stökigt hos dom
 

Norrbotten89

Aktiv medlem
16 maj 2024
63
12
8
36
Boden
Khaos och Freeride är inte en crossover, både enl tillverkarna och mig! Bara så att trådskaparen är insatt nog.
Nej det är jag väldigt medveten om, jag har väll egentligen sökt en crossover som är "nästan" lika rolig i lössnön som en Freeride eller Khaos men som hanterar hårt före på leden lite bättre

Men jag börjar inse att då är man inte längre i crossover segmentet utan mer på lössnö maskinerna sen får man göra anpassningar för att kunna köra på leden med dom

isrivare och stänklapp verkar räcka ganska långt

vi får se vart det landar, jag ska prata med lite återförsäljare också