Köpråd familjeskoter för max 20.000kr.

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tjena alla skoterkunniga.

Jag vill uppgradera fordonsparken med en "modernare" familjeskoter än min fantastiska Aktiv Karibo -90.

Jag vill ha den lite modernare framvagnen. Inte dom med kolvstångsliknande upphängning.

Fläktkyld är nog bäst, eftersom det kan bli lite väg-åkande ibland mellan stigarna, samt bob-dragande.

Motorstyrka är relativt ointressant, men man bör kunna hänga med polarna i 50km/h plogad väg, även i uppförsbackar. Ingen trippel alltså.

Dubbeldyna vore kalas.

Elstart är bekvämt, men inget måste.

Back, och drag =måste

Jag har tittat på Yamaha Venture 500, Polaris Indytrail, Polaris 440 sport-touring, mfl på Blocket, men vet lite för lite om dom.

Tex, vanliga fel, reservdelstillgång, bra att veta om när förebyggande kolvbyte skall till, osv, osv.

Jag har hört om motorer, där man måste dela dom för fettbyte i vevlagren vid vissa mil
Sant eller ej, men det känns som aldrig i livet!!!.

ATV'er kan jag, men jag har bara haft min Karibo i skoterväg. Med familj, så måste vi ha en till skoter.

Så upplys mig!
Även tips om andra pålitliga slitvargsmodeller, som passar någorlunda på min "önskelista".


Micke.
Ps, Nej, jag ska inte sälja Karibon!!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Venture 500XL är nog den som passar ditt ändamål bäst. Hållbar, relativt bekväm och kommer mest sannolikt ALDRIG att krångla det minsta för dig.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Hej.

Tack för svar.

Ja, Yamaha har jag förtroende för.
Våra Yamaha ATV'er går finfint, och farsans Viking från -87 är orörd, trots välanvänd.

Är det bara Venture 500 som är luftkyld, eller finns det luftkylda Venture 600 också?
(Vanligare skoter)

Hur "känslig" är vätskekylda egentligen?
Tål det nån kilometer plogad skogsväg i måttlig fart, eller att dra bob i 30min i låg fart lössnö, eller kokar den "genast"?
Grizzlyn (ATV) är vätskekyld, och tål långsam körning på sommaren i +25', men den har vanlig kylare och kylfläkt iofs.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Inga problem med varmgång på vätskekylda Venture. Har dragit Bob på våris timvis när ungarna var små utan den minsta tendens. Kylare längs hela fotstegen och i värsta fall lägger man lite lossparkad snö på fotstegen.
Venturen är gjord för att dra pulka på led.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Låter som du bör köpa en fläkt kyld maskin, å en som inte är känslig på bränna slides, venturen ska jag väl inte låta gå fetbort, men tror dom käkar slides(bekant till mig har en 700 tripple, 346?& den byter han vart annat år på(han kör inte mkt./år&alldrig efter plogad väg& inte i lösare snö heller för den delen(där går den ingenstans)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det måste vara något fel på den (mattspänning/boggihjul etc) och för övrigt är det ingen skillnad på slidesslitaget om skotern är vätske- eller fläktkyld. Jag har en Venture 700 som jag bytte slides på vid 700 mil samtidigt som jag förlängde till 365cm matta. Andra remmen på (fick midja på första efter att ha glömt Pbroms i vid start), och skotern har gått över 800 mil nu. Inte ett enda litet fel någonsin, allt funkar som när maskinen var ny. Vill du ha något som funkar jämt är det ingen dålig maskin för dina syften. Ganska snål är den också.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan vara nå fel, dock tror jag han sätter billiga pirat slides, så borde ju rimligtvis inte vara nå kvalle.på dom.(rekommenderat han å sätta dom där Dupont slides, bör då vara mkt.mer mil på såna)
I övrigt mkt.bra maskin, funkat fint för han.
Ingen varmgång, men han kör inte heller på plogade vägar.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag hade en Polaris 550 sport touring. Den har i princip identiska mått och prestanda som Venture XL. Hade inte ett fel på min. Snål, slitstark, i princip underhållsfri. Både Venturen och Polarisen är kanonbra!

Edit: Trail touring, edge touring, trail rmk osv är ungefär sak samma.