Köpråd Freeride 850, 2018

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Hej, Ski-Doo Freeride 850 154" S-38, från 2018 på 380 mil för 108.000 kr hos handlare. Den har väl rätt ok kylning om man kör led transportsträckor? Inte som lika lätt att gå varm som texten RMK? Något man bör tänka på kring årsmodell, hur är den på remmar? Det är väl typ en Summit men med bättre dämpare?

Mvh Daniel
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kan tycka att den är minst 20k för dyr men det är ju jag.

BRP-maskinerna har bra kylare. Men nog kommer du få leta snöfläckar ändå om du ska någon längre bit på vårens isgator till leder.

Ingen som använder gastummen inspirerat får ut just mer än 100 mil på en rem, men det får dom å andra sidan inte med de andra märkena heller på respektive "storkubikare". Men har du otur så kan exet du kikar på vara en av de där 10-25-milamaskinerna, det går fixa till men kräver lite arbete. Nackdelen med en gammal "remsprängare" är att motor, läs vevaxeln, far väldigt illa av smällda remmar. Man brukar kunna få lite ledtrådar genom att kika på variatorer och variatorskydd om den varit med om mycket, men säker kan man aldrig vara då man inte vet hur duktig tidigare ägare varit på att städa efter sig.
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
128
3
18
Södra Dalarna
Med den prisbilden som varit/är så ligger de i den prisklassen.
När det kommer till remmen så har de haft problem men själv har jag inte haft de problemen.
Kört Freeride 800 137" -13 och den körde jag 200 mil utan att behöva byta. (körde led/myrsurfning/klättring)
Summit x 850 154" -18 böt jag efter 150 mil pga torrsprickor (myrsurfning/klättring/led). På min maskin så byggde man om variatorskyddet för att förebygga problemet. Det man gjorde var att flytta ett fäste och nita fast det igen med det släta inåt.

Har inte haft problem med kylningen på någon av maskinerna. Kommer långt med isrivarna men att leta snöfläckar på våren är alltid bra för slidsen.

Rullarna i variatorn får man vara försiktig med annars får man byta dem.
Tips! Ta det lugnt med gasen när ni byter håll så håller de bättre :)

Lycka till på jakten efter en rolig maskin.
 
Reactions: igwana

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Med den prisbilden som varit/är så ligger de i den prisklassen.
När det kommer till remmen så har de haft problem men själv har jag inte haft de problemen.
Kört Freeride 800 137" -13 och den körde jag 200 mil utan att behöva byta. (körde led/myrsurfning/klättring)
Summit x 850 154" -18 böt jag efter 150 mil pga torrsprickor (myrsurfning/klättring/led). På min maskin så byggde man om variatorskyddet för att förebygga problemet. Det man gjorde var att flytta ett fäste och nita fast det igen med det släta inåt.

Har inte haft problem med kylningen på någon av maskinerna. Kommer långt med isrivarna men att leta snöfläckar på våren är alltid bra för slidsen.

Rullarna i variatorn får man vara försiktig med annars får man byta dem.
Tips! Ta det lugnt med gasen när ni byter håll så håller de bättre :)

Lycka till på jakten efter en rolig maskin.
Det blev en Freeride 850 tillslut 👍 Jo, jag förstår att man behöver vara försiktig.