Köpråd Lynx enduro 600 eller 700?

Thaguiltyswede

Aktiv medlem
20 nov 2015
59
0
6
Nu har jag bestämt mig för att köpa min första egna skoter. Har åkt en del tidigare, från morsans lynx 600 touring till viper 700 med pipor och annat kul. Har bestämt mig för en lynx enduro då min budget ligger i den prisklassen, samt att jag läst mig fram till att de ska vara bättre än mxzorna.
Nu till det som gör mig gråhårig. har hittat en 600 01 för bra pris som inte befann sig för långt bort, dock är frågan om man lika gärna ska leta reda på en 700 direkt? Kommer inte åka i 2m lössnö direkt. Men en del lek kommer det självklart bli, Och en skoter som går på rullen är ju fränt?:heh:. Så nu till min fråga:
Räcker 600an till mina behov eller ska jag helt enkelt satsa på en 700 direkt? Är det en riktigt förvånande skillnad mellan dessa två? Jag vet att det finns trådar om detta men nu har ni fått en blick i mitt användnings syfte och jag hoppas ni förstår er på en nybörjare som mig.
Jag har gjort fööööööööör många inpulsköp som bara varit skit så nu vill jag vara 100% innan jag slänger iväg mina slantar som värmer röven dessa dagar.
Övrig info om dessa maskiner tas gärna emot! Vad jag ska kolla på innan köp m.m.

Mvh
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
600 drar väl hälften i soppa i de årsmodellerna. Med din budget och i din prisklass är bränslekostnaden en stor del av totalen.
Det skiljer inte så mycket effekt heller så det klokaste är att gå på en 600 som dessutom oftare är snällt körd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Jag skulle inte rädas 700an, ej heller MxZa. Det skiljer ca 20hp mellan 600 och 700. Köp den skoter i bäst skick. Just i nuläget på blocket tyckte jag Mxz modellerna såg ut att vara i bättre skick än Enduro modellerna, iaf efter bilderna.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
har en 01 600 o en 03 600ho, ho motorn är ca som 700 o en viss skillnad är det ho'n känns lite rappare, dom problem jag vet av är boggie skenor som spricker, förgasargummina spricker för att luftburken studsar omkring lätt att åtgärda med stöd, sprickor i infästningen till lyftbågen fram, lite veka fotstöd, motormässigt är det inga större problem så länga man sköter service o byter kolvar i tid mina har gått 1450 o 1070 mil o är fortfarande fräscha, bra stötdämpare runt om går som gokart efter lederna o klarar en viss lössnö åkning så länge man kan hålla fart men är gjorda för ledkörning, bra o billiga.