köpråd m7 -05

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Tjenna, har länge funderat på att byta min skoter mot en längre för att jag är mycket i fjällen och där det är mkt djupsnö, så en kort är inte lika rolig längre, men jag har hört att m7an ska fungera bra både som led och djupsnö skoter samt kunna leka och hoppa lite med :) vad är det för skillnad på en svart m7 och en grön tex ?är det bara färgen som är skillnaden ? och är det en bra skoter att investera sina pengar i ? tack på förhand / kanske blivande arctic nörd ^^,
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Den som påstår att M7an är trevlig efter led har aldrig ägt en själv!
Visst, det är det mest användarvänliga chassit jag kört.
Följer kroppens alla rörelser utan att tveka!
Men dessvärre är den inte vidare bekväm efter led med tanke på dämparkalibreringen som sitter i orginal.
Den är inte dålig, verkligen inte.. I mina ögon bara en aning opassande.
Men sen äre inte vidare schysst mot mattan att ligga å marschera efter en stenhård led mil efter mil!! Är juh trots allt en högkamsmatta :)
Men om valet var upp till mig skulle jag inte tveka om den var väldokumenterad och allmänt i bra skick! :p
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Jag skulle inte köpa en M-serie.
Jag vill påstå att M-serien hör hemma enbart i fjällterräng där man nästan aldrig kör på led.

Jag vill rekommendera C-serien till den som kör mer än 30% på led.....den är mkt bättre i fjädring och har förlängd matta, och ej högkammatta.

Risken är att man blir besviken. En M-serie matta(högkam) är inte gjord för höga hastigheter. Många har reklamerat mattor där man tror att mattan varit fel på. Dock visar det sig i 99% av fallen vara för höga hastigheter på led.

Så tänk efter före du köper en M-serie. Jag skulle satsa på en C7 eller C8 om jag vore du!

/Johan "Arctic Cat" Haraldsson
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Jag skulle inte köpa en M-serie.
Jag vill påstå att M-serien hör hemma enbart i fjällterräng där man nästan aldrig kör på led.

Jag vill rekommendera C-serien till den som kör mer än 30% på led.....den är mkt bättre i fjädring och har förlängd matta, och ej högkammatta.

Risken är att man blir besviken. En M-serie matta(högkam) är inte gjord för höga hastigheter. Många har reklamerat mattor där man tror att mattan varit fel på. Dock visar det sig i 99% av fallen vara för höga hastigheter på led.

Så tänk efter före du köper en M-serie. Jag skulle satsa på en C7 eller C8 om jag vore du!

/Johan "Arctic Cat" Haraldsson

Inte vet jag om du har rätt i denna diskussion för dom jag känner som kör m5 m7 (jag kör m5) har haft ngt bekymmer med mattorna förutom att kammarna böjer sig Lite int mkt.
men jag kan direkt säga att mattan är lite "Halkig" vid högre farter men inte fan går mattan sönder pga köra fort efter led..det är rent utsagt skitsnack.
jag skulle därimot säga att m serien är riktigt schysst i löässnö men den är väl inte bästa led skoter satsa på en crossfire om du vill kunna åka led behagligt men samtidigt kunna åka djupsnö...

//Emmes
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Ok, med attack 20 mattan så går det inte särskilt bra efter led, men med en camoplastmatta så går det hur bra som helst efter led, speciellt om man breddat skidorna max.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag skulle inte köpa en M-serie.
Jag vill påstå att M-serien hör hemma enbart i fjällterräng där man nästan aldrig kör på led.

Jag vill rekommendera C-serien till den som kör mer än 30% på led.....den är mkt bättre i fjädring och har förlängd matta, och ej högkammatta.

Risken är att man blir besviken. En M-serie matta(högkam) är inte gjord för höga hastigheter. Många har reklamerat mattor där man tror att mattan varit fel på. Dock visar det sig i 99% av fallen vara för höga hastigheter på led.

Så tänk efter före du köper en M-serie. Jag skulle satsa på en C7 eller C8 om jag vore du!

/Johan "Arctic Cat" Haraldsson
Ägarna har inte försökt reklamera mattorna pga att de trott att det varit något "fel" på den, utan för att topparna har spruckit och i värsta fall gått av.
Men det är väl ingen som har fått igenom ett sådant ärende?