Köpråd Mountain max 700 -01

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder har en MM på g för 30000 värt priset? gått snart 1200 mil motorn aldrig öppnad värt att ta chansen? =S vet ej vad som är bytt eller inte annars är utrustad med back och elstart, Engans dämpare runtom fräsch 51mm matta.
Är det värt risken när kolvarna inte verkar vara bytta eller om dom är bytta en gång? (osäker nuvarande ägare har inte rört motorn)
hört att kedjan skall vara av den sämre hållbarheten i dessa maskiner?
Ser mycket fräsch ut allmänt annars...
Något som är värt att över huvud taget bry sig om?

Tacksam för svar.

MVH Stefan
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Titta även efter om de finns sprickor i chassiet vid den främre boggie infästningen ,eller om de sitter nån typ av förstärkning där.

Sett flera med samma typ av sprickor som börjat från bulthålet och sedan letat sig utåt.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
är det så man ser den vid fotsteget eller sitter den inne vid variatorn/kedjehuset? hur tycker du det låter ang motorn om kolvarna inte är bytta på 1200mil känns det som att ringarna borde va ganska slut? dragit med sig cylindrar osv? =S
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
"If it ain't broken - don't fix it". På jänkarforumen finns det många exempel på redtopar som gått motsvarande 3.000 mil utan att ha öppnats...
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Ja har då tukat min phazer som nu har gått 1700mil samma komp (som det känns i snöret) än. :) En yamaha som går på olja och inte vålds kör håller extremt länge!
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
ojj det jag har hört är typ 6-700 mil mellan bytena? enligt nuvarande ägare så skulle yamaha rekomendera byte vid 1500 eller ring byte vid 1000-1300 och kolv byte vid 2000 tycker det låter otroligt men? skall ta och ringa till en yamaha återförsäljare imorgon så får vi se vad de säger... Men angående pris osv låter det helt idiotiskt? kollar man på bilderna så ser den ju väldigt väl hållen ut?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ingen fara med motorn i alla fall. De är kända för att vara extremt hållbara och tillförlitliga så länge man inte bestyckar fel eller labbar med pipor osv.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Är den i fint skick utseendemässigt så de ligger på dessa priser.

Jag köpte min 2002'a för 28000, dock lite sliten utseendemässigt, men går fin fint ~ 1000mil har den snurrat enligt mätaren.
 

MM700_Lule

Medlem
27 jan 2011
30
0
1
Tycker det ser ut som ett bra köp. Fint garage brukar var tecken på välunderhållen. Många fjällmil och ser inga pipor på den som kan ha sänkt motorn. Orginal är hkr i underkant o fett bestyckat så det är en orsak till att de håller så länge.

Köpte nyss en 00 med back för 27000. Då var det orignal matta med som såg som de gjorde då, mycket sprickor men ok kammar. På satt det en summit matta och förlängd till 144. 1000+ mil på mätaren.

Nöjd hittentills iaf. Har nåt missljud men det ingår med så många mil. Håller på felsöka det nu.
Obs inte missljud från motorn, den tickar på som en klocka.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Såg riktigt fin ut, högt styre också. Dubbeldynan är ganska dyr att köpa så om du inte behöver den så får du en bra peng där.
den verkar vara vaxad och välskött. såg inte ut som att det var en ungdom som har raceat med den.
30 är väl vad man får räkna med, men får du pruta något är det bara fint.
motorn är hållbar, är väl resten som slits, som vanligt på yamaha
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Tack för alla snabba svar =) bli till att ringa till ägaren imorgon och höra om jag kan komma och kolla på den =)

Var även idag i kontakt med en Yamaha åter försäljare i dalarna och han tyckte inte heller att det var jätte många mil för att vara en oöppnad motor... han rekommenderade dock att det kanske kunde vara värt att kanske öppna och kolla ringarna åtminstone...
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Min Xtc 700 från 98 körde jag 1200 problemfria mil med. Motorn gick hur bra som helst.
Sedan hade jag en MountainMax 700 -01:a som haft trippelpipor och höjd kompression, samt ner drevad från det den var ny.
Den körde jag 1150 mil med utan motorproblem. Kabelstammen som ligger under motorn blev nött vid 1000 mil och då började
temp.lampan lysa, men det var ju som sagt inget motor problem.
Fin fina motorer det där!

/ Snoopy
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Min Xtc 700 från 98 körde jag 1200 problemfria mil med. Motorn gick hur bra som helst.
Sedan hade jag en MountainMax 700 -01:a som haft trippelpipor och höjd kompression, samt ner drevad från det den var ny.
Den körde jag 1150 mil med utan motorproblem. Kabelstammen som ligger under motorn blev nött vid 1000 mil och då började
temp.lampan lysa, men det var ju som sagt inget motor problem.
Fin fina motorer det där!

Haha börjar att kännas som att yamahas trippel motorer är liknande motorn i min gamla PW50= totalt bomb säker i stort sett =D mja om det blir lite nött på en kabel efter dryga 1000 mil så är det väll ganska okej ändå =) BTW ingen som vet hur det är med Wiseco kolvar i en yamaha motor? hört att det skall slita mer på nicasilet (stavning?) eller är det bara en myt?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Med tanke på hållbarheten så skulle jag inte köra på något annat än Yamaha original. Vad finns kvar att bevisa, liksom?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Med tanke på elstart + back + att det är en 01:a (går bättre, drar mindre soppa och har bättre lyse än -00) är 30 papp inget att säga nåt om.

Tips när du har köpt den: Åk i djupsnö, förbanna de kassa originalskidorna, därefter byter du till SLP PP-skidor och OJ vilken skoter det blev! :D
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Med tanke på elstart + back + att det är en 01:a (går bättre, drar mindre soppa och har bättre lyse än -00) är 30 papp inget att säga nåt om.

Tips när du har köpt den: Åk i djupsnö, förbanna de kassa originalskidorna, därefter byter du till SLP PP-skidor och OJ vilken skoter det blev! :D
Tack fö svaret dä ska förhoppnings vis och kolla på skotern idag och ännu mer förhoppnings vis göra affär =) ang det där med skidorna har jag också hört det där om att de skall vara väldigt smala och sjunka lätt i lössnö?
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Blev tyvärr ingen yamaha denna gången kom en och köpte den några timmar innan jag skulle komma och titta på den =(