köpråd: mxz 583 (1997)

et_340

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
16
34
vad tycker ni om de skotrarna? vill ha en sportskoter som ska vara bra på led och hyffsad i lössnö. gärna driftsäker också så den inte krånglar var tjugonde mil. skriv positiva och negativa saker och vad man bör kolla på vid köp :) Mvh Andreas
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Har en 98:a mxz 500 som jag är riktigt nöjd med. Första skotern jag har och har då inte fått några större negativa upplevelser än. Det ändå som pajat är ett stag till krängningshämmaren men det berodde på en mindre krasch.

Har en 32:as matta och tycker det funkar bra i lössnö och även efter led
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag köpte nyligen en mxz 670 98:a och den fungerar perfekt, motorn går som en klocka (ROTAX 670=mumms:D) och hela skotern gick bättre än förväntat framförallt i lössnö (sitter en 32mm matta). Den är lättskörd och det går leka på ganska mycket innan det känns tröttsamt.

Det negativa är magnapullen som är så kass så att jag skrattar varje gång av lycka när skiten fungerar, veka fotsteg (kan fixas enkelt med f-förstärkare) och lite jobbiga kickbacks eller det är jag som inte förstår hur man ställer in ACM rätt eller så kan det säkert fixas med bättre boggiedämpare?

Annars är det en trevlig maskin för lite pengar..jag sökte en billig sportskoter dvs max 25,000:- med god prestanda och driftsäkerhet och svaret blev mxz 670 alt 583/500. Det finns knappast något annat märke/modell som kan mäta sig för den pengen.. Lycka till med ditt inköp.
 

viggebo

Välkänd medlem
12 mar 2006
114
0
6
Mycket rapp och pigg skoter som inte krånglar mycket och håller för hårda tag.

Men den är dessvärre ofta svårstartad och surar lätt pga dåligt tändsystem. Bränsleekonomin beror på hur mycket du rör på tummen.
 

et_340

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
16
34
mer svar vill jag ha:rolleyes: är det bättre att köpa denna än en vmax xtc 500-98 eller indy 500-98?:confused:
 

viggebo

Välkänd medlem
12 mar 2006
114
0
6
v-maxen är aningen driftsäkrare, bränslesnålare och har högre toppfart om man nu tycker det är viktigt.

Och det säger jag av egen erfarenhet då jag haft en mxz 583 och just nu har en v-max xtc 500
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har dock aldrig hänt att min 670 surar ner sig men 583:an har jag läst en del att just den vill gärna sura ner sig. En polare till mig köpte sig en V-max 600 och den motorn verkar vara skottsäker förutom att hans kedja gick sönder och han fick byta kedja, drev å det var svindyrt. Jag gillade inte alls chassiet jämnfört mot mxz men det kan ju vara en smaksak bara å prova sig fram båda maskinerna är ju hyffsade.

edit: ja just ja som viggebo säger V-max 600 som min polare har är så sjukt bränslesnål att man blir lite avis :D