köpråd rmk för max 40k?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
funderar på att byta till en lång maskin i år.
jag kör visserligen en del led men även mycket i ospårat.

kollar efter RMK, vertical escape/edge, switchback 2002-2005 ungefär.

hur är en 151/155" att köra på led? (inte optimalt, jag vet men man kan ju inte alltid hålla sig vid sidan om) eller det bättre att gå på en kortare typ 136/144" ?

jag kör mycket själv och är less på att skotta lös mig i skogen och myrar.

motor? 600an är ju driftsäker och tillräckligt kraftig för mig i min edge men misstänker att den kan bli lite klen på en rmk?
700an har ju varit polaris flaggskepp när det gäller hållbarhet vs effekt som jag förstått det?
800an är jag lite rädd för då den verkar ha balansproblem och VES problem och enligt andra verkar den vara betydligt dyrare i försäkring eller har jag förstorat upp det?

kom igen, hjälp mig lite här :wacko:
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Har en switchback 700 / 04a . Går grymt bra i snön och på led. Riktigt rapp. Variatorkit och slp helsystem , ca pro skidor. Tycker det är en riktigt bra maskin för dom pengarna. Mvh Anders
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
OK, det finns inte många äldre switchback ute nu såg ja.
Däremot rmk och vertikal escape. Dock mest 600 o 800. Jag vill nog ha en 700 av tidigare nämnda anledning.
Hur stor skillnad är det på 144" och 155" i praktiken? Den ska ju inte vara okörbar på leden.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
Jag har en rmk 700 som var 144" lång förut, förlängd till 159" nu. Den funkade bra i lössnö när den var 144" även fast mattan var sliten. på leden så funkade den hyffsat iallafall dock så va boggien helt slut. har ej testat den på led nu när den är förlängd och renoverad i boggie. Men i snön är den lika smidig som när den var 144 tycker jag :)
Men om du kör mycket led så skulle jag rekommendera 144"
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja det är svårt att avgöra det där. när jag köpte edgen så tyckte ja att jag körde mest led.
nu när jag haft edgen några säsonger har jag insett att jag använder nog mest leden som transportsträckor.
kör som sagt mycket där det är ospårat, dvs inte för att leka men för att ta mig fram/utforska.
 

emilbackman

Välkänd medlem
29 mar 2011
140
0
16
isåna fall skulle du ju ha haft en 155" för dom är ju inte okörbar på leden, men man kan ju inte köra på som med en kortbandare precis. jag kan ju återkomma då jag testat min lite på led. dock så är den en 01 så det är ju bättre dämpning i nyare :)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
det blev en rmk 700 -05 151" .
SLP system, variatorkit, betterboards, mm.
kändes riktigt bra vid provkörningen, inte alls så tokig som jag trodde på led men herrejösses vilken skillnad mot edgen i lössnön =)
någon som vet vad som skiljer denna mot en vertikal escape 700 av samma årgång?

läste lite på amerikanska forum och det sägs i stora drag att den har det nyare chassit med gamla utseendet och med all utrustning som nyare har..
 
Last edited:

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Tror inte att det är så mkt som skiljer, men escapen har en ngt högre dyna, lite annat styre om jag minns rätt, lättare trailingarmar (ej justerbara), lite bättre justerbara dämpare runt om. Tror inte att det var så mycket mer.
I övrigt så har du skaffat en bra maskin som inte har många problemområden. Chassiet är väll inte smidigt som dagens maskiner men med friska dämpare så går den riktigt fint på led och inte påtagligt sämre än dagens maskiner. Sedan så skäms den inte i snön heller, det är väll skrååkandet som dagens rmk är betydligt bättre på. Det bästa trimmet för mig har varit nonslipdrivhjul. Allt går lättare, betydligt lättare o billigare. Baksidan är 2500kr + en massa pyssel!
Kan tipsa om att göra ett motorstöd på motorns högra sida framåt. Liknanade SLP:s variant. Ingen större operation eller kostnad, typ en bult, två muttrar, gummibit o ett vinkeljärn. Hjälper orginal motorstöd (fast på motsatt sida mot magnapullen, bultas i balken vid framvagnen) att hindra motorn att vrida sig då det går tungt! Sparar remmar o hk! En bra matta har du ju redan, pipan oxå!

Och inget av mina tips är nödvändiga, bara förbättringar, börja o kör som den är o är du nöjd med hur den går så är det bättre o lägga pengarna på soppa!
Mvh
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Det sitter nya Fox float R evol dämpare på den, inte för att ja kan så mkt om dämperiet men den kändes som sagt överraskande bra på led och underbar i lössnön.
Å andra sidan har jag inte så mkt att jämföra med men jag är nöjd

Den är utrustad med ett "slp paket" som ny med pipa, burk, motorstödet du pratar om, variatorkit och drevsats (neddrevad två kugg) och reeds.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Det verkar som om du kan koncentrera dig på att köra, allt verkar ju vara fixat redan. Men har den gått 500+ så kolla 1:vattenpumpsremmen o 2:rengör avgasventilerna! Vanlig service men i fall 1 orsakar haverier o 2 otur=haveri eller i vart fall så går den sämre med skitiga giljotiner.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Den har gått ca 600 mil och motorn är inte öppnad så det kan nog vara på sin plats med en översyn som du säger.
Ska man kanske planera in ett kolvbyte också eller är det lite tidigt?
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Kolla komp, titta lite genom stifthål o avgassidan på kolvarna. I normala fall så kör du 1000 mil innan kolvbyte mm! Men med lite otur så kan kolvarna ha fått smaka på nått tråkigt under åren!!