Köpråd Ski-Doo Renegade 800 -07

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Hallå, har nu sålt min gamla ledracer/ubåt Yamaha SXR 600 -02 och tänkte byta upp mig till en Ski-Doo Renegade 800 av -07 årsmodell. Har inte haft någon nyare ski-doo förut och har ingen koll på vad jag ska titta efter, med Yamahan var det ju bara att tanka, gasa och serva i vanlig ordning samt ha med sig en stridsvagn då man körde fast :biggrin1:

Men man blir ju lite rädd då man läser om problemen som drabbat dessa motorer så tänkte därför fråga experterna:

- Vad ska jag kolla upp på dem tilltänkta objekten?
- Vad ska jag tänka på då jag köpt en i form av underhåll/service?
- Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det att åtgärda dom vanligaste motorhaverierna
- Vilka uppdateringar kan vara väl investerade i form av tex variatorkit etc.?

Mycket tacksam för svar, snön faller! :)

Mvh Markus
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det du ska kolla efter är fett bakom primärvariatorn, är det de så far där ifrån på en gång, och ta med dig startgas och spruta på insugsgummin och bakom primärvariatorn när den är igång, går varvtalet upp= dålig packbox på veven om den höjjer vartalet när du sprutar där . eller om den höjjer varvtalet när du sprutar på insugsgummina så tar den luft där och då kan du fara därifrån på en gång för då behövs en renovering av motorn.

sen ska du ju kolla efter sprickor i boggie/chasiet och allmänna skicket
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Tackar för tipsen, kanonbra! :)

Är det inga problem med packboxen på MAG-sidan?
Och om den höjer varvtalet vid startgas vid primrvariator, då är ju packboxen defekt och tar tjuvluft, men är det det som gör att den havererar pga för mycket luft eller är det för att lagret far? Eller bägge? :confused:

Mvh
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nja, det är ju inkapslade lager på veven, dom längst ut, och har packboxen farit so har fettet åkit ur lagren också så då skär dom och så när den får tjuvluft så skär den ju med för den får för mager blandning
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Den kan trycka fett på bägge sidor om vevaxeln...
Lär synas fint om den har läckt på variator sidan.

Mitt tips är att du köper en 600a istället.
 

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Blev en 2007 Renegade 800 som planerat, får hoppas det går vägen...har gjort tjuvluft-test vid köp, men är ju svårt att kolla lagren. River det till sommaren om jag har kvar den då och fettar om den. Förra/första ägaren hade haft ur motorn och fettat om lagrena samt bytt kolvar i förebyggande syfte för ca 150 mil sedan(har kvar dom gamla). Försökte köpa en som ej var ungdomskörd och sönderhoppad och han som hade den verkar inte ha snålatmed service och underhåll.

Men om det var ett bra köp vet man väl i April när säsongen är över. BLir jag stående har jag ju alltid Everesten :D
Tack igen för alla tips, kör hårt/lugnt! :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Rotax 800 - generellt tips är väl att se till att fg. ägare gjort "stora servicen", det vill säga bytt/sett över veven för mindre än 100 mil sen.

Verkar vara runt var 600:e mil som det är storservice :)