Köpråd Ski-doo!

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Tjenare, Börjar bli trött på min formula 500 -98 efter 2/3 vintrar.

Ska skotern till mycket lössnö (myr å skog) och lite led.
Är snart 16 och väger inte alls mycket, kring (50kg).
Har dock kört skoter sen 3 års ålder så jag har inga problem med hantering.

Vill gärna ha: 600cc, back, ganska bränslesnål.
Lägger ut mellan 30-60 tusen svenska kronor.

Vart lite inne på Ski-doo rev/mxz 600 sdi (rev chassie) och Ski-doo tnt 600 (xp chassie).
Xp chassie med e-tec blir nog svårt eller?

Vilka miltal är mycket och vilka årsmodeller är farliga?
Finns det något annat inom Ski-doo/lynx som passar mig?
 

alleforsberg

Medlem
7 apr 2011
34
0
1
piteå
Jag har en ski-doo TNT -09 till salu som är i i fint skick. 44 matta som gått en säsong och ser ut som ny, drevade samtidigt ner den 2 kugg och köpte ny kedja. Bukskydd, förstärkt bakbåge med drag, högre styrhöjare. I och med att den är så lätt känns den väldigt lättkörd, väger själv inte så mkt (65kg) och den tar sig även bra i snön. Jag har lynx skidor på för jag tycker dom fungerar mkt bättre än original men original följer med. Även original matta å bakbåge följer med.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
alleforsberg: låter väldigt intressant, vilket pris tänkte du dig?, måste sälja epan innan skoterköp, epan säljs i sep-okt.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
är för dyrt när jag har kvar epan, tyvärr!
Finns den kvar mot december så är det helt klart intressant.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
SkidooMatte: Joo dem verkar snåla och billiga på alla sätt å vis, lätt är ganska viktigt då jag själv är liten, tack för länken du gav :)

Jorsten: Söker nått i din stil, synd att du bor så satans långt bort, sen är det nästan lite för tidigt tänkte hitta nått som du har mot december hållet :)

Om läst rätt så är Lynx Rave 600 ganska lik tnt:n, vad är skillnaden?

Angående Tnt/Rave nu.
Finns det sjukdomar? Årsmodeller som är farliga? Vad för miltal är mycket och när behövs en renovering (och vad)?
Vad förbrukar en Tnt/Rave?
Vad är rimligt att ge för en sådan?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du måste väl hitta en lite nyare Lynx än Ski-Doo om du vill ha "nyaste" chassiet? =)

Är det verkligen samma motor i TNT och Rave? SS 600an? Kanske det är?

Förbrukning höftar jag utan att veta och svarar 1,8-4L milen är säkert rimligt?=) Beroende på körstil då.
Angående milen så beror det ju på hur mkt som är bytt m.m. Jag skulle gissa på att vid 500mil är de flesta slitdelar och lager i eventuellt behov av kärlek. Men det kan ju såklart variera det också.

"Mycket miltal" är ju lite svårt att säga, för 7-8år sedan var ju en skoter med 1000mil antagligen rätt slut på. Men idag tycker jag det säljs en jäkla massa Nytros som gått 12-1300mil, som inte ser allt för hadd ut.
Men en 900mils 2T skoter behöver helt klart åtminstone en motor koll. Chassiet beror ju väldigt mkt på hur den är körd.
 

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Du måste väl hitta en lite nyare Lynx än Ski-Doo om du vill ha "nyaste" chassiet? =)

Är det verkligen samma motor i TNT och Rave? SS 600an? Kanske det är?

Förbrukning höftar jag utan att veta och svarar 1,8-4L milen är säkert rimligt?=) Beroende på körstil då.
Angående milen så beror det ju på hur mkt som är bytt m.m. Jag skulle gissa på att vid 500mil är de flesta slitdelar och lager i eventuellt behov av kärlek. Men det kan ju såklart variera det också.

"Mycket miltal" är ju lite svårt att säga, för 7-8år sedan var ju en skoter med 1000mil antagligen rätt slut på. Men idag tycker jag det säljs en jäkla massa Nytros som gått 12-1300mil, som inte ser allt för hadd ut.
Men en 900mils 2T skoter behöver helt klart åtminstone en motor koll. Chassiet beror ju väldigt mkt på hur den är körd.
Kan vara att Lynx är 1 år senare med nyaste chassiet, jag är mest på ski-doo så lite osäker :)
Vet inte om det är samma motor men ska vara nån liknande.
Verkar vara ett tjat om förbrukningen att vissa drar 1,2 och andra 3l milen vid samma körstil.
Joo är väll kolvar och cylindrar som ska bli igenomgågna, sen fetta vevaxel om jag minns rätt, är det rena helvettet om man inte är så speciellt insatt i skotrarnas motor, är ganska haj på äldre bilar å crossar bland annat.
Hade inte tänkt köpa nått över 600mil då den landar kring 7-800mil när jag kört 1 säsong.

Men tack för svaret!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du skrev i första inlägget att du ska köra mycket i skogen och ospårat, då är ju inte någon av dessa maskiner lämpliga, satsa på en som iaf är 345 lång så du tar dig en bit iaf
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Eftersom du nu säger att du ska köra mest ospårat så kanske du ska kolla på en längre maskin?
Men om du nu trots allt ska ha en kort maskin så satsa nog hellre på en ski-doo istället för lynx. Även om lynxen också är en fin maskin så är pps boggien inte det optimala för lössnö.

Då du inte väger så mycket kan det ju faktiskt gå bra med en kort maskin. Om jag var du skulle jag satsa på en xrs 600 sdi med slp och 44as matta.

Lycka till!