Köpråd upp till 30.000?

DaNi8331

Medlem
10 jan 2010
22
0
1
Hej, åker idag en Yamaha Nytro 270hk med massa eftermarknadsgrejer(mountain tamer boggie, framvagn osv osv) men sugen på nåt enklare och lättare.

Prioriterar hållbarhet (därför jag köpte nytron men en vevstake sa hejdå direkt efter jag köpt den ändå).

Haft en Lynx rave 600 etec 2011 innan men tyckte den var lite tråkig och körde fast otroligt lätt.

Åker mest led och ibland lössnö (80/20 ca) men vill inte ha något som kör fast utanför igen. Har roligast utanför leden också så hellre rolig i lössnö och tråkig på led.

Älskar körställningen på nytron. Finns det andra skotrar med liknande utan att gå upp till nästintill nya skotrar?

Kikat lite på Arctic cat M8 som ser väldigt intresserant ut men verkar vara sällsynta.


Åker själv många gånger och mysglider på led bara, vill inte gärna gå hem då.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
-Du kör mest led men vill prioritera lössnö
-Du vill ha en modern lössnöskoter under 30k som du ska mysglida på led med......

Jag tror du ska grubbla ett tag till för dina tankar är oförenliga.
Och ingen 800cc+ släde för 30k kommer vara superdriftsäker..... eller ens lite

Skulle jag ändå försöka hitta någon som skulle passa någorlunda så vore tipset att leta rätt på "rätt" Polaris Switchback 600CFI, nämligen 2006 års modell. Den har 146" 32mm matta, ställbara Fox runt om och framförallt är det ingen 800+cc. Har du en ruskig tur hittar du en som inte är skrotningsklar för under 30k. Alla Switchbackar kring de åren har inte Foxarna så kika noga. 2007 och senare Switchback blev helförstörd med kopplad 136" boggi och skitdämpare så undvik den.

Arcticarna i gamla M/F-chassina var tämligen driftsäkra men har samma körställning som en SRV från -84
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Försök host upp 35k och köp en Arctc cat fx 800 så nhar du bra ledmaskin och halvbra snömaskin samt att 800 motorn håller bra. Sikta på 12- för de är bet snyggare och bättre körställning än tidigare de är riktyigt fin körställning typ samma ända till 2017. Fx har i regel ganska höga kammar och bra kylning även på led samt att de går bäst i 800 klassen.
 

DaNi8331

Medlem
10 jan 2010
22
0
1
-Du kör mest led men vill prioritera lössnö
-Du vill ha en modern lössnöskoter under 30k som du ska mysglida på led med......

Jag tror du ska grubbla ett tag till för dina tankar är oförenliga.
Och ingen 800cc+ släde för 30k kommer vara superdriftsäker..... eller ens lite

Skulle jag ändå försöka hitta någon som skulle passa någorlunda så vore tipset att leta rätt på "rätt" Polaris Switchback 600CFI, nämligen 2006 års modell. Den har 146" 32mm matta, ställbara Fox runt om och framförallt är det ingen 800+cc. Har du en ruskig tur hittar du en som inte är skrotningsklar för under 30k. Alla Switchbackar kring de åren har inte Foxarna så kika noga. 2007 och senare Switchback blev helförstörd med kopplad 136" boggi och skitdämpare så undvik den.

Arcticarna i gamla M/F-chassina var tämligen driftsäkra men har samma körställning som en SRV från -84

Åker så sällan så känns inte riktigt värt att lägga mer än 30 men är det låter ju som att chassies äldre än runt -10 verkar ha dålig körställning. Kan gå upp till ~40 om det blir stor skillnad.

Egentligen vill jag bara ha en vettig ledskoter som man kan leka i lössnön med ibland men det kanske inte klickar i den prisklassen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Maskiner i 30-35k spannet är en mycket svår prisklass.
Det finns en stor nackdel med ac och de är att de nästan alltid sålt väldigt få maskiner, dom må nog enligt många vara driftsäkra men en så gammal skoter går sönder det kan jag lova, och då ska man få tag på delar. Nä köp en polaris eller brp då det finns massor med delar på skrotarna till dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Åker så sällan så känns inte riktigt värt att lägga mer än 30 men är det låter ju som att chassies äldre än runt -10 verkar ha dålig körställning. Kan gå upp till ~40 om det blir stor skillnad.

Egentligen vill jag bara ha en vettig ledskoter som man kan leka i lössnön med ibland men det kanske inte klickar i den prisklassen?
'
Om du köper en tvåtaktare så är som sagt AC FX 800/8000 bästa valet motormässigt under 50k ,de finns massor av delar även beg och de går sällan sönder. De går som en dröm på led med sin 42" framvagn och bra dämpare samt fjädringsväg och i snö är de riktigt bra för sin längd.De finns bara en nackdel med alla AC fram till år ca 18- och de är sträckaren till kedjan i drevhuset den kan gå väck närsom. De finns uppdat manuella spännare från nyare ac och yamaha om man är orolig. XF modellerna kan va i bra skick vs höga mil för undomarna kör mest M800/8000.
Polaris 800 motor är värdelös innan 2013 och då kan de bli svårt att hitta en 13-15 för 30-35k. Även 13-15 800an har inte en chans i hållbarhet mot ac såvida inte någ ställt upp oljepumpen från att motorn va ny eller efter vev och cylinderbyte.
Om du kan tänka dig mindre effekt så kan du köpa en 600a då spelar märket mindre roll för de håller i reg bra oavsett märke.