Köpråd, vilken är bäst... ?

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Jag har tittat på lite olika maskiner inför ett köp och ingen av skotrarna som jag hittat verkar vara dålig men vad är din uppfattning ?
Vilken har bäst fjädring, hållbarast och vilken är roligast att köra ? :D

* Polaris XC-600 SP ( 2000 )
* Ski-Doo MXZ-600 ( 1999 + 2000 )
* LYNX Enduro-600 ( 2001 )

Jag är väldigt tacksam för svaren för jag är i kris om att köpa en bra skoter men jag vet inte vilken jag ska köpa.
 
Senast redigerad av en moderator:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: vilken är bäst?

Lägger min femma på lynxen. Varför? Jo, okopplad boggie=skitroligt och grym fjädring samt hållbarhet. Det enda du ska se upp för är att kolvringarna och helst kolvarna ska vara bytta på den, samt kolla packboxen på variatorsidan som har tendens att ploppa ut. Samma motorfel finnes även på ski-doo'n
 

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Sv: vilken är bäst?

okej men är inte skidoon bättre?? asså bättre acc och rappare? är det stor skillnad mellan en 00 xc och en 01 lynx? eller är en mxz 99-00 bättre en lynxen??
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Sv: vilken är bäst?

Både Lynxen och Ski Doo´n påminner rätt mycket om varandra, största skillnaderna är Framvagnen och Boggien.
Det är längre fjädringsväg runt om på Lynxen!

Fick jag välja skulle jag ta Lynxen, kör föregångaren själv och är mycket nöjd hitills :)
 

tobbe91

Aktiv medlem
1 nov 2006
92
0
6
Loke
Sv: vilken är bäst?

ja tycker du ska ta xcn.
Har en liten fråga och den är Varför står detta i polaris delen och jag är den första som skriver om polarisen i den.
 

Smaug

Medlem
20 nov 2006
12
0
1
Sv: vilken är bäst?

Vilka årsmodeller rör det sig om är det en 06 eller 96?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: vilken är bäst?

Lägger min femma på lynxen. Varför? Jo, okopplad boggie=skitroligt och grym fjädring samt hållbarhet. Det enda du ska se upp för är att kolvringarna och helst kolvarna ska vara bytta på den, samt kolla packboxen på variatorsidan som har tendens att ploppa ut. Samma motorfel finnes även på ski-doo'n
För ett miffo som mig :D Kan du förklara vad skillnaden är mellan kopplad boggie och icke kopplad?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sv: vilken är bäst?

Kort sagt i en kopplad boggie jobbar främre dämparen tillsammans med den bakre. Ju hårdare kopplad boggien är desto mindre reser skotern sig vid gaspådrag = Fördel vid ledkörning

I en okopplad arbetar främre och bakre länkaget var för sig vilket gör boggien följsammare. Ju mindre kopplad den är, desto mer reser den sig vid gaspådrag = Fördel i lössnö då man vill ha upp fronten.
 

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Sv: vilken är bäst?

det rör sig om en xc sp 600 00 och en mxz 99-00 och en lynx 01... okej så det är mycke bättre med en okopolad boggie??

får jag fråga en dum fråga men hur ser den där packboxen ut som brukar åka ut på lynxen och på mxzan??
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: vilken är bäst?

det rör sig om en xc sp 600 00 och en mxz 99-00 och en lynx 01... okej så det är mycke bättre med en okopolad boggie??

får jag fråga en dum fråga men hur ser den där packboxen ut som brukar åka ut på lynxen och på mxzan??

Jag satsar mina pengar på Polarisen, såklart eftersom att jag kör liknande maskiner själv.

Svar till ovanstående: Okopplade boggies sitter i RMK maskiner, alla de andra skotrarna har kopplad boggie. (läs såklart Polaris eftersom att vi är i en Polarisvärld)
Jag vill hålla med om att den reser sig lättare upp ur snön om den är okopplad MEN du måste då tänka på att det är en kort skoter vi talar om där man (JAG) hellre vill ha styrförmåga i kurvorna när jag gasar på eftersom att det är en ledracer vi talar om.
XC -00 har VES motor (samma som Pro X ) som är en riktigt travlig maskin, drar lite bränsle, och har bra klipp. Lätt att dra igång också. Fox racingdämpare mm.
ENDA felet är PSS dämparen bak i boggien som byggdes om på garantin på de flesta -00.

Min XC 700 har nu gått 1000 mil.
 

bizzy

Aktiv medlem
24 jan 2007
86
0
6
hörnefors
Sv: vilken är bäst?

jaha okej jaa jag vet inte asså jag har mäst kunskap om polarisen så det kanske blir en sån iaf eller en mxz :D men hur kan man göra pss dämparen bättre?? hur mycke kostar det om man skulle lämna in den och på PSSen bättre?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: vilken är bäst?

jaha okej jaa jag vet inte asså jag har mäst kunskap om polarisen så det kanske blir en sån iaf eller en mxz :D men hur kan man göra pss dämparen bättre?? hur mycke kostar det om man skulle lämna in den och på PSSen bättre?
500kr
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: vilken är bäst?

Kort sagt i en kopplad boggie jobbar främre dämparen tillsammans med den bakre. Ju hårdare kopplad boggien är desto mindre reser skotern sig vid gaspådrag = Fördel vid ledkörning

I en okopplad arbetar främre och bakre länkaget var för sig vilket gör boggien följsammare. Ju mindre kopplad den är, desto mer reser den sig vid gaspådrag = Fördel i lössnö då man vill ha upp fronten.

Tackar för svaret pitabrödet å Melander och trådskaparen för att jag fick sväva ut lite med min fråga ;)