Köpråd Yamaha Nytro / Phazer / RX1

Ronnie79

Medlem
1 sept 2014
12
0
1
Rättvik
Jag är nybörjare och tänkte köpa mig en fyrtaktsskoter.
Helst skulle jag vilja kunna lössnö också, den måste orka släpa på mina 100kg utan att kännas trött och snål som jag är så vill jag inte lägga mer än 40-50 000kr.

En Nytro kanske kan vara bra? Eller andra förslag? RX1 Apex? Phazer?

Jag blir inte klok på alla beteckningar MTX, XTX, RTX, FX och fan vet allt, vad står detta för?
 
Last edited:
J

Jona$

MTX mountain
XTX terräng
RTX led
FX led
GT lyx led

phzer mtx slö
nytro mtx bra maskin alt
apex xtx/mtx mesta för komfort/motor i din storlek

Rx1 inget för lössnö
 
J

Jona$

apex xtx 144" mtx 162"
nytro xtx 144" mtx 153 och 162"

samt lite smalare framvagn och bredare skidor på mtx
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Slår ett slag för Phazer mtx (jepp jag har själv en). Är du nybörjare kommer både Nytron och Apexen kännas tunga och bökiga särskilt om du lämnar leden.
Visserligen har Phazern "bara" ca 80 hk men det räcker långt för en nybörjare.

Men rådet som är absolut bäst är att testa. Testa flera olika modeller och märken. Även om det skulle vara så att priserna stiger en aning när snön är här så har du igen det när du vet att du fått den skoter du trivs med.
 
J

Jona$

jo phazer mtx är helt ok lappmoppe, slog bort den ur ekvationen bara då de inte fick kännas "slött"
234kg phazer mtx
270kg apex mtx
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
jo phazer mtx är helt ok lappmoppe, slog bort den ur ekvationen bara då de inte fick kännas "slött"
234kg phazer mtx
270kg apex mtx

Jag har också sett de där viktuppgifterna, och faktiskt vägt min (som dock inte är helt original längre) och de verkar stämma hyfsat på Phazern. Men känslan om man går direkt från en Phazer till Apex/Nytro är att Phazern känns betydligt lättare. Kanske beror det på ergonomi eller viktfördelning, men den är enligt mig mycket lättare att hantera. Å andra sidan får man nog betrakta mig som en nybörjare också, så ta mina ord för vad de är. Har dock kört både Apex (ej MTX) och Nytro MTX en del.
Det finns även andra märken med fyrtakt, som kanske passar ännu bättre? Provkör! Och återkom med en rapport.
 

Ronnie79

Medlem
1 sept 2014
12
0
1
Rättvik
Det låter som en Nytro XTX eller MTX skulle sitta fint, eller kanske en apex för ljudet. (Kör oftast 4cyl sporthoj på somrarna och älskar ljudet!)

Men vad finns det annars för modeller från övriga märken som kan passa?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är kravet fyrtakt så finns det inte så mycket...
Skidoo har en Renegade 1200 (~130hk), men dom ligger lite högre i pris än din tänkta budget.

Håller med lite vad Kallholmen säger.
Phazern känns mycket smidigare än vad Nytron gör, trots att skillanden i verklig vikt inte är så stor.
Tyvärr tror jag man kommer sakna effekt efter en vinter på Phazern.
 

Ronnie79

Medlem
1 sept 2014
12
0
1
Rättvik
Ja, kravet är absolut fyrtakt. Vill ha nåt som håller någorlunda bra.
Har alla Nytro och Apex back? Gissar att det är rätt skönt att ha med tanke på vikten...