Köpråd Yamaha Nytro / Phazer / RX1

Ronnie79

Medlem
1 sept 2014
12
0
1
Rättvik
Jag är nybörjare och tänkte köpa mig en fyrtaktsskoter.
Helst skulle jag vilja kunna lössnö också, den måste orka släpa på mina 100kg utan att kännas trött och snål som jag är så vill jag inte lägga mer än 40-50 000kr.

En Nytro kanske kan vara bra? Eller andra förslag? RX1 Apex? Phazer?

Jag blir inte klok på alla beteckningar MTX, XTX, RTX, FX och fan vet allt, vad står detta för?
 
Last edited:
J

Jona$

MTX mountain
XTX terräng
RTX led
FX led
GT lyx led

phzer mtx slö
nytro mtx bra maskin alt
apex xtx/mtx mesta för komfort/motor i din storlek

Rx1 inget för lössnö
 
J

Jona$

apex xtx 144" mtx 162"
nytro xtx 144" mtx 153 och 162"

samt lite smalare framvagn och bredare skidor på mtx
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Slår ett slag för Phazer mtx (jepp jag har själv en). Är du nybörjare kommer både Nytron och Apexen kännas tunga och bökiga särskilt om du lämnar leden.
Visserligen har Phazern "bara" ca 80 hk men det räcker långt för en nybörjare.

Men rådet som är absolut bäst är att testa. Testa flera olika modeller och märken. Även om det skulle vara så att priserna stiger en aning när snön är här så har du igen det när du vet att du fått den skoter du trivs med.
 
J

Jona$

jo phazer mtx är helt ok lappmoppe, slog bort den ur ekvationen bara då de inte fick kännas "slött"
234kg phazer mtx
270kg apex mtx
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
jo phazer mtx är helt ok lappmoppe, slog bort den ur ekvationen bara då de inte fick kännas "slött"
234kg phazer mtx
270kg apex mtx