Köpt en till skoter idag. ZRT600 96a

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Vet faktiskt inte varifrån den kommer. Jag köpte den utanför Stora Sundby som ligger vid Eskilstuna. Innan det kom den från Köping. Innan det vet jag inte. Varför undrar du?

Föresten någon som vet var jag kan köpa det där lilla stiftet till hastighetsmätaren??
Vilken Arctichandlare som helst!
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
nä, det va nån företagskille som köpte en massa skotrar härifrån och tog ner dom med lastbil, och däribland en zrt600, 1051 mil, styrhöjjare och foxdämpare runt om, min flickväns gamla. och enligt beskrivningen så passade den som in, men jag antar att det är många zrt som liknar den :)
Kan du regnr så kan jag jämföra med den jag köpte! Vore ju lite kul om det var den.
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
Nånting med H är det, ska kika när jag kommer hem!

Jag fick hem ny drivrem igår. Men jag är fundersam. Jag beställde den på skoterdelen.se och där står det att remmen är 38T4750 eller något liknande. Ska inte 38 vara remmens bredd i millimeter? Den mäter nämligen 35mm. Anledningen till att jag beställde ny var att den gamla mätte 34mm, stod samma sak på den, 38x4750, så jag trodde den var 4mm sliten.

Men jag kanske har fattat helt fel?

Skall även köpa mig en hjälm tänkte jag. Kikade på skoterdelen.se och de har en kombinationshjälm av märket snowpeople. Tänkte att det kan ju vara bra att kunna välja, cross eller integral. Men alla här på forumet verkar välja crosshjälm med utandningsmask och ordentliga glasögon. Vad tkr ni? Kikade lite i en affär och fastnade lite för en HJC crosshjälm, vikt ca 1450g och pris på 1495kr. Verkar ok? Jag är bara ute och nöjesåker, alltså inget extremt med hopp och på bana.

MVH
Johan
 

arctic_micke

Medlem
4 jan 2011
26
0
1
kungsör
killen från stora sundby hade inte haft den länge va? ringde nämligen på annonsen när den stod i köping, och då erkände han att de va nå problem med statorn, så den hoppade jag över!
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
killen från stora sundby hade inte haft den länge va? ringde nämligen på annonsen när den stod i köping, och då erkände han att de va nå problem med statorn, så den hoppade jag över!

nej han hade den bara några veckor.. Ja både senaste ägaren och ägaren innan (har pratat med honom) trodde att statorn är felet. MEN, eftersom den startar direkt när man ger den en sup i varje cylinder så tyder ju mycket på att det är ett bränslefel. Vanligt fel är tydligen att choken fastnar i förgasarna. Undersökte detta och mycket riktigt så satt choken fast i två av tre. Nu är det bara en kvar som sitter fast, ska ta tag i det imorgon. Då blir det nog lättare att få igång den. När den väl är igång går den som ett skott :)
 

HELLCAT

Välkänd medlem
17 okt 2004
136
0
6
Piteå
www.retroskoter.com
Det verkar va många supermän här som som tror sig veta allt

snör in en rotax...jo just det ta och hör på din lokala motorslip vilket

skotermärker som är överrepresenterade för det är då fan inte ARCTIC CAT

Det är väll också rätt självklart att man har nåt fel på skotern om man får stå och dra i en halvtimme innan man får igång den..
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
mät upp statorn med, det tar 5min att göra det, den tjorvar hela tiden.finns videos på youtube som visar vart man ska mäta.
kolla efter sprickor i vakumslangen/andra slangar som går till soppapumpen. och en ny pump går på 550:-, nästan värt att byta :)
om det är choken som är fel borde den väl sura ner sig, och då blir det väl bara värre om du ger den en sup ?
 

HELLCAT

Välkänd medlem
17 okt 2004
136
0
6
Piteå
www.retroskoter.com
mät upp statorn med, det tar 5min att göra det, den tjorvar hela tiden.finns videos på youtube som visar vart man ska mäta.
kolla efter sprickor i vakumslangen/andra slangar som går till soppapumpen. och en ny pump går på 550:-, nästan värt att byta :)
om det är choken som är fel borde den väl sura ner sig, och då blir det väl bara värre om du ger den en sup ?
--------------------------------------------
eller bara en renoveringssats för 70-80 kr

dra lös vacumslangen som går till blocket från soppapumpen

sug i slangen får kan du suga luft i den och får soppa i mun

är membranet paj...
 

Arcticforever

Välkänd medlem
23 dec 2010
120
0
16
Ö-vik
Men hallå !!!!

De där skotrarna går inte sönder mer än andra skotrar som är 10-15 år gammla.
Å det där med tyngden..... Vad skiljer det?? 5-12 kg? Knappast nån lekman som känner skillnad, dom som säger att de känner de snackar nog bara. Sen är det väl det med balansen i den . Kanske lite dåligt fördelad vikt men när man ska lyfta lös dom kvittar det om den väger 240 eller 250 kilo.
 
A

axelsson_vpg

Men hallå !!!!

De där skotrarna går inte sönder mer än andra skotrar som är 10-15 år gammla.
Å det där med tyngden..... Vad skiljer det?? 5-12 kg? Knappast nån lekman som känner skillnad, dom som säger att de känner de snackar nog bara. Sen är det väl det med balansen i den . Kanske lite dåligt fördelad vikt men när man ska lyfta lös dom kvittar det om den väger 240 eller 250 kilo.
dom väger ju 295 kg? och dom känns EXTREMT tunga, hade en förra vintern. Men jag var som sagt ändå "nöjd" jag hade ju roligt och polarna fick arbeta :D
 

Johan Rydström

Välkänd medlem
25 feb 2010
114
0
6
mät upp statorn med, det tar 5min att göra det, den tjorvar hela tiden.finns videos på youtube som visar vart man ska mäta.
kolla efter sprickor i vakumslangen/andra slangar som går till soppapumpen. och en ny pump går på 550:-, nästan värt att byta :)
om det är choken som är fel borde den väl sura ner sig, och då blir det väl bara värre om du ger den en sup ?
Nej choken sitter fast på det viset att det inte går att choka alls. Jag kan alltså inte göra så att den får mer soppa vid kallstart.
Ska prova mäta upp statorn. Ska söka på youtube hur man gör :)