Köpt Grand Touring -98, 268mil vad behöver servas/gås igenom tro?

skogstomten

Medlem
5 apr 2010
16
0
1
Köpte precis en GT 583 -98. En ägarfamilj sen ny och i nyskick som man kan se utvändigt i alla fall. Första ägaren född -1942 hade den till 2010 då dotterns familj tog över den. Den har gått 268mil enligt mätaren och det ska stämma enligt säljaren. Den har i princip endast använts i deras fjällstuga som jag förstår det.

25 000kr kändes som ett bra pris i förhållande till skick och mil även om det är en "äldre skoter" som snart är 14år gammal. Där självklart dagens maskiner i många stycken är klart bättre. Men 25 000 kändes som en lämplig budget då vi i princip bara kommer att använda den till Påsk i Tärnaby i föräldrarnas stuga.

Därför vill jag inte ägna tid åt att skruva utan påskveckan ska det köras. Bor själv i Stockholm så jag har ingen möjlighet att hålla på med den själv. Servades 2006 förra gången. Vad bör man man kolla upp/serva innan man börjar gasa tro?

Om man ska lämna in den på service i trakten av Hörnefors/Nordmaling/Vännäs/Umeå har ni något tips var man kan göra det?
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Grattis till ett fint köp :)

583:an är enligt mej en av dom pålitligaste Rotax motorerna och 268 mil lät ju oerhört lite bara hoppas det stämmer som det säkert gör så har du en fin maskin som förmodligen håller många år

2006 var ett tagsen så....

Byt kedjehusolja
Byt stift
Fetta in boggie
Rengör avgasportar
Rengör variatorer

Kolla motorn överlag efter sprickor och om den drar nåe tjuvluft.
Man behöver ej vara raketforskare för att göra dessa saker.

MVH