Köptips

lillhannus

Medlem
6 jan 2006
8
0
1
Hej. Familjen har precis köpt stuga i norrland vid några släktingar så nu har jag tankarna på en skoter. Har kört några mil om året i ca 12 år, kanske kan vara bra att nämna. Siktet är inställt på en sportmaskin av lite nyare modell, 96-00 ungefär, för runt 30.000:-. Vill ha något lätt och smidigt som man kan lattja runt på, men även ta en långtur på fjället någon gång. Har kollat på lite 440 kubikare men dessa verkar oftast vara rena crossmaskiner vad jag har förstått. Däremot gillar jag själva grejjen med kraftigt bottendrag och snabbt acc, toppfart är inte så viktigt. Provkörde brorsans polaris xc600sp och tyckte det va bra klös i den maskinen, kan det vara något att rekommendera? Kom gärna med tips.

MVH
Jonas
 
®

®ogga

jao det verkar som en 600 kanske polaris eller skidoo låter rätt för dig(helst 2cyl om du ska ha mycket smidighet)viktskilnaden är inte så stor men känslan en del) om det e hyfsat mycket djupsnökörning så kan en 345cm matta vara bra
 

lillhannus

Medlem
6 jan 2006
8
0
1
Ok, vad menar du med skillnad på känsla. Antar att en 600 inte känns lika rapp som en 440. Har även lite frågor om kylning. Om man kör vattenkyld skoter av lite sportigare modell. Måste man söka mycket lössnö då för att förhindra haveri?
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
lillhannus skrev:
Ok, vad menar du med skillnad på känsla. Antar att en 600 inte känns lika rapp som en 440. Har även lite frågor om kylning. Om man kör vattenkyld skoter av lite sportigare modell. Måste man söka mycket lössnö då för att förhindra haveri?
inte särskilt, bara o sätta dit isrivare annars.. sen brukar jag packa snö på fotstöden :)
 

lillhannus

Medlem
6 jan 2006
8
0
1
Hehe bra tips. Hittade en lite halvtuff skoter nu som jag undrar om. Arctic Cat zr600, va en 98 tror jag. Dessa går väl på rätt antal burkar om jag förstått rätt. Men har dom EFI sprut? Gillar inte elfel. Förgasare är enkelt och bra. Annars...bra skoter eller? Har hört att dom har lite kvalitetsproblem.
 
®

®ogga

en 3cyl känns lite otympligare att hantera
och man ska ej behöva snö för kylningen på en vätskekyld
men det finns fördet vissa som övertempar utan fart/snö så man kan ju säga att de inte mår dåligt av det
sen att en 440 känns rappare visst brukar det vara så men det beror mest på variator/drevning sen effekt per kubik en 440 brukar vinna upp till 50-80km/h sen ligger de bakom
de är gjorda mer för bana helt enkelt inga 4km fullgas och bra med underhåll
 
®

®ogga

alla skotrar raklar brukar jag säga
har en zl600 -03
zr/zl tycker jag själv är bästa skotern för kurviga/guppiga leder
inte för hoppande då föredrar jag polaris eller skidoo
 

lillhannus

Medlem
6 jan 2006
8
0
1
Tack för tipsen. En 600 verkar ju som ett vettigare val nu.
Rogga: Vad rekommenderar du för modeller från polaris, ski-doo och även yamaha?