Kör ni med dubbad matta?

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Tja,

Ni som kör med dubbad matta vilken längd på dubb har ni. Vilka/vilket märke är bäst?

Funderar att dubba min matta, har 38 matta på med 9 kuggs drivhjul på min viper men det är jävligt tight fram vid kylaren redan.
Kan man använda dubba lika långa som kammarna så det inte tar i kylaren eller tappar man verkan på dubben helt? Vill ha mer fäste. :evil:

Tacksam för svar av panelen. :hello:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du får inge mer fäste generellt sett i snö om du tror de...
enligt mig är de lite waste of money..polarn har fulldubbad matta på sin IQ 440..vi körde en säsong halvseriöst på banan och hans dubbar såg förtaskiga ut..hjälpet inte ett skit nu kan ja då säga..
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
hårdpackad led och isigt före är det som gäller.
Då är dom outstanding.

Kör med woodys megabite och delvis med dubbla vinklade alubrickor.
Dom vinklade är grymma. Medför att dubbarna står mer rakt mot isen under acceleration jämfört med ovinklade brickor.

Har tot. 120 st dubb

/Jörgen
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
du får inge mer fäste generellt sett i snö om du tror de...
enligt mig är de lite waste of money..polarn har fulldubbad matta på sin IQ 440..vi körde en säsong halvseriöst på banan och hans dubbar såg förtaskiga ut..hjälpet inte ett skit nu kan ja då säga..
Kör du enkom i lössnö håller jag med att det e "waste of money" men ponera du kommer i fart mitt i en kurva och TADAAA helt isigt så kommer du tacka gud att du satt på dubb annars kommer du få ett ställ som du sällen kommer att glömma.
summa summaruim efter hårt packade/isiga leder eller på sjön kommer du ha MAX grepp så du kan svänga OCH bromsa fast det är "halt"...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag körde med skruvdubb i min förra maskin. Funkade finfint. Accade betydligt bättre och blev ca halva bromssträckan på hårt underlag. Det lossnade nån då och då, men inget hände med maskinen.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Jo jag förstår att jag inte får mer grepp i lössnö. Ska man ha grepp i lössnö så är det väl längden på kammarna som spelar roll. Min fråga är längden på dubben lika långa som kammarna eller måste de vara längre än kammen.
Det jag är rädd för om jag använder längre dubb än kammarna jag har nu så kan jag ha sönder kylaren fram.Om jag använder lika långa som kammen så minimerar jag risken att förstöra kylaren. Då är frågan får jag något fäste med lika långa dubb som kammen?