Köra Etec:en utan lyse

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vad tycker elsystemet på etec:en om att köra utan lyse?

Eftersom jag kommer köra med eftermarknads huv på summiten och tänkte att inte behöva skruva dit orginallyset för att kunna lätta yterligare.

Tänkte köra några andra små lysen enbart för att kunna ta sig hem när mörkret kommer men dessa drar ju inte i närheten av samma ampere som orginal.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har tyvärr inget svar på din fråga men du kan ju montera effektmotstånd på nått bra ställe och elda upp överskottet?

Tråkig lösning då man inte sparar någon energi, men ändock en lösning.

*Edit: Går lyset på liksspänning och alltså över batteriet? För isf tycker jag det borde gå utan problem. Det är väl om man kör direkt på växelspänningen det brukar kunna bli tjall? Med reservation för att jag tänker fel nu?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har tyvärr inget svar på din fråga men du kan ju montera effektmotstånd på nått bra ställe och elda upp överskottet?

Tråkig lösning då man inte sparar någon energi, men ändock en lösning.

*Edit: Går lyset på liksspänning och alltså över batteriet? För isf tycker jag det borde gå utan problem. Det är väl om man kör direkt på växelspänningen det brukar kunna bli tjall? Med reservation för att jag tänker fel nu?
Batteri på skotern? Svär inte i kyrkan pojk!

Rackla med effektmotstådn tänker jag inte. Verkar som det ska gå utan bekymmer enligt amerikanarna.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har tyvärr inget svar på din fråga men du kan ju montera effektmotstånd på nått bra ställe och elda upp överskottet?

Tråkig lösning då man inte sparar någon energi, men ändock en lösning.

*Edit: Går lyset på liksspänning och alltså över batteriet? För isf tycker jag det borde gå utan problem. Det är väl om man kör direkt på växelspänningen det brukar kunna bli tjall? Med reservation för att jag tänker fel nu?
Ställer mig absolut på din sida, alldeles riktigt tänkt.

Nödvändigt eller inte
- Är i varje fall rimligare att värma upp effekten med effekmotstånd istället för att låta statorlindning ta hand om watten som blir över.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har ski- doo bara gjort en vettig voltregulator så ska de inte vara några bekymer.

En stator är enbart en generator som utan motstånd enbart producerar oändligt med spänning, så fort du har lite motstånd så utvecklar vi ström. Här kommer alltså regulatorn in, den reglerar ner spänningen till 14V. Har vi lite motstånd i systemet ökar alltså spänningen ut från statorn vilket då gör att voltregulatorn får reglera ännu mer, vilket gör att den blir varm.

Frågan är ju då, vad för stator har etecen? Hur många watt klarar den att ge ut? Och hur många procent procent av skotern elektriska belastning utgör lyset?

Amerikanarna har kört utan lyse och inte haft något problem, jag kommer köra med några smålampor som lastar systemet iaf litegrann.

Jag tror inte de kommer vara några bekymmer, tänkte mer om någon haft erfarenhet att köra etec utan lyse.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Läste en att en jänkare kör ett par extra handtagsvärmare, som han har satt i gloveboxen, då får man ju lite värme där också :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Inte funderat varför e-tec ecm är en rätt så stadig pjäs som kyls av bränslet??
För att det sitter en mastodontregulator i den.
Ska inte alls vara några bekymmer på e-tec.
Statorn är 1200W
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Perfekt, har inte alls tänkt på att ecm boxen drog så jävulskt.

Provade att dra runt en lös etec för hand på vevaxeltappen, värre magneter på spolar/svänghjul har jag inte varit med om..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vill du ha ett lättvikts lyse som lyser bra så sätt dit original extraljuset =)

Vad är det för huv du ska köra med och vad mer gör du med skotern? För jag gissar det inte bara är huven du byter ut =)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Vill du ha ett lättvikts lyse som lyser bra så sätt dit original extraljuset =)

Vad är det för huv du ska köra med och vad mer gör du med skotern? För jag gissar det inte bara är huven du byter ut =)
Ska kika hur hutlöst betalt ski-doo vill ha för den, bra tanke där!

Kika in min projekttråd så får du veta mer, men inte mycket revolutionerade (länk i min signatur)

EDIT: 2700 kr, tror jag hittar något annat.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Jag har kört en 1 månad utan lyse och hastighetsmätaren p.g.a. trädkollision. Summiten har nog aldrig gått så bra, aldrig någon fel kod eller irriterande varningssignaler.
Dock så stoppade polisen mig och jag åkte på besiktning av skotern eller körförbud.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag kör med mattsvart lyktfilm på framlamporna och satt strömbrytare på lyset. Har kört en hel säsong utan lyse utan problem, bara te å rycka ur kontakten ;)

Vart även jag stoppad av polisen, inte ett ljud om varken avsaknad av lyse eller lyktfilmen ;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Någon som vet vart jag hittar ett elschema?

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk