Kalibrera lambdamätare?

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Tjenare!

Har köpt en begagnad innovative LC-1 bredbandslambda som jag har testmonterat på min nytro (MCX 270) hittade nån manual på internet ( http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf )
och har efter förmåga gjort mitt bästa för att provmontera och kalibrera för att se att den fungerar innan jag gör den slutgiltiga kabeldragningen så som jag vill ha den :) Men på nått vänster tror jag att ja lyckats göra fel :confused: För då jag startade skotern för att se om de fungerade efter en "free air, eller open air" eller vad det heter? kalibrering så visar mätaren 4,0-4,1 i AFR :wondering: (pendlar lite imellan) tycker det låter extremt lite? borde den inte vara iaf minst de dubbla? skotern var visserligen kall, (kallstart och lite tomgångskörning kanske 30 sek i ca 10-... har bara kallgarage :tsk:) , men kletar den verkligen på så jävust med bränsle då? för visst är lågt värde = mycket bränsle, och tvärt om? Börjar misstänka att jag failat med kallibreringen?

Någon som har lite tips, råd, idéer eller vadsomhelst? :)

Mätaren är också innovative, men av okänt slag med loggningsfunktion.
Tacksam för all hjälp jag kan få! :)
999895_10151797548052823_1994786452_n.jpg
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Följer du Innovate instruktion på punkt 4 ang kallibrering och du har kopplat kablar rätt samt en knapp för kallibrering ,så skall det fungera .
Om du inte köppt en som är felande ( Lambdasonden ) .
Har en lika dan fast ny , fungerar enkelt och utan problem att kallibrera och visar rätt värden .

Kolla igenom kabeldragnin och var noga hur du gör kallibreringen .
Litet AFR Värde = Mycket bränsle .
Högt AFR Värde = Lite bränsle .

Bör ligga på AFR ca 13-14 vid tomgång , ( kan vara induvielt från maskin hur dom går jämt och bra )
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
aah, läste igenom nogrannare nu (satt o läste på telefon i garaget) och jag tror inte jag väntade 30 sek efter jag gjort kalibreringen, utan jag vred av tändningen dog dit lambdasonden (dock bara för hand, men de lär ju inte vara problemet, då den snarare skulle ha för högt värde om de vore tjuvluft?) och sedan startade... får göra ett nytt försök om en stund och vänta 30 sek o se om de blir skillnad :) Fungerar loggningsfunktionen bra? man ser min/max värde va? har inte hittat någon manual till mätaren, vet du hur man ska sköta knapptryckning för resp funktioner?

Tack för hjälpen! :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja följer du instruktionen tror jag inte det blir problem , du har ju den lilla röda dioden att kika på oxå .
Så följ den noga så fixar det sig nog .

Har ingen mätare till min , jag köppte en utan då jag har ett eget ECU/Sprut där jag gör egna mätare , så på den punkten kan jag inte hjälpa dig tyvär .
Kolla på deras hemsida , dom borde ha mycket info om det .

http://www.innovatemotorsports.com/

Osäker på vad du har för modell , men här har du en länk , vet inte om den kan visa loggar i instrumentet eller om du måste ha ett progam i datorn du laddar ner till ? .

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LogWorks3_Manual.pdf

Kolla igenom deras sida så bör du hitta det du behöver .
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Har ingen diod tyvärr... Men min mätare lyser o blinkar o shit istället :p

Aha! ja men som sagt... ja får prova göra om från början o se om 30 sek regeln fungerar :)
Helst skulle jag vilja ha en stor fet jävla lampa på insidan glasögonen i hjälmen som skulle blinka rött när den går snålt :D men de går ju dåligt, så man får ta de näst bästa :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Hummm, ska man starta Första gången efter kalibreringen med lambdqsonden free air eller, gjorde om proceduren nu och tyckte att jag var riktigt noga. Men ja får exakt samma afr, alltså måste jag gjort samma tabbe...
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
3h senare, och ingen lycka, samma afr på 4,0-4,1 nån enstaka gång visar den även 4,2... Vad gör jag för fel? fick även med en extra sond, som visserligen också var begagnad, men jag provade med den också, och fick EXAKT samma mätvärde, så det kan väl inte vara det felet? nånting gör jag ju uppenbarligen tokigt, men vad? :/ jäkligt tacksam för svar, då de börjar dra ihop sig för sesongens första tur!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har du kollat inställningarna , så den står för rätt bränsle ? .

Du gör ALLTID kallibreringen i fria luften , sedan skruvar du tillbaks Lambdasonden på platts , står fint beskrivet :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
stecka, den visar typ 20,7 om jag inte minns fel...

Nej Hurricane, de har jag inte... har ingen aning om hur jag gör det? kopplar den till datorn på nå vis?
Jorå, jag gjorde kallibreringen i free air, men efter man haft igång den 2min o kallibrerat ska man ju stänga av, och vänta 30 sek innan man startar motorn, ska lambdasonden vara monterad, eller i luften denna uppstart? Har dock provat både och, och får samma resultat oavsett när jag sedan har den monterad...
Kanske är nå inställningar i lambdans system som är fel? Om den skulle vara inställd för.. säg metanol eller nått? (nått bränsle där den kräver mindre bränsle?) kan den då tycka att min går väldigt fett?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Såg nu att jag behöver en "Program Cable (P/N: 3746)" för att kunna koppla in den till datorn... misstänker att den kanske kan vara programmerad för metanor eller etanolm som har afr på
Methanol 6.4
Ethanol 9.0
Så då borde den ju tycka att min går väldigt fett då som ska ligga betydligt högre? för som jag förstått det så kollar den ett lambdavärde, beräknat på vad du har programmerat in för bränsle, och använder det för att räkna ut AFR som den sedan visar på displayen?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den har ju olika inställningar hur den skall visa AFR värdet beroende på vilket bränsle , typ disel , e85 , bensin , mm mm .


Efter du gjort kallibreringen kan du montera tillbaks den och sen starta den .


Var noga med elinstalationen , dra och jorda allt som dom visar i ritningen , även instrumentet skall ha en separat jordkabel .


DU Måste läsa hela Manualen , var noga med att det elektriska är ordentligt gjord och inställningarna som du gör via datorn ..
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Har kopplat in allt och dragit all el noga nu, ska bara få tag i en kabel så jag kan koppla in den i datorn och ändra till bensin som bränsle, vilket jag tror felet. Tänkte köra såhär tills jag får tag i en kabel, då jag antar att utrusningen inte kan ta någon skada utav det, utan bara visar fel värde helt enkelt?

(tack för alla svar föresten!)