Kan inte gasa fullt, handtaget räcker inte till.

denka8

Medlem
13 dec 2014
13
0
1
Norrland
Hej, har klurat på en sak ett tag men hittar ingen lösning.

Det är så att när jag gasar fullt så räcker det liksom inte för att sträcka hela vajern. Om jag gasar fullt finns det mer vajer att dra i. Hur ska jag lösa detta? Byta till ett motorcykelhandtag eller vad finns det för alternativ? Är orolig för att jag inte får ut full effekt från skotern.

Skotern är en Skidoo MXZ 440 1996, motor: rotax 643.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Byt gashandtag från något skoter som har rotax 643 eller 670, är nog så enkelt att 440in har lite mindre förgasare och därför har ett annat gasreglage.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Titta in i förgasarna och kolla om trottlarna lyfts så högt att det blir helt fri passage, i så fall vinner du inget på att de lyfts ännu högre. I värsta fall skulle det teoretiskt sett kunna hända att man lyfter en trottel så högt att nålen åker ur munstycket och ställer sig på sidan så det blir gashäng, men troligen har man sett till att någonting i förgasaren begränsar rörelsen.

På en del motorcyklar med liknande förgasare finns det en stoppskruv som ska ställas in så att det just så pass blir fri passage vid fullgas, det kan finnas en siffra på t ex max 0,5 mm över eller under förgasarborrningens överkant.
 

denka8

Medlem
13 dec 2014
13
0
1
Norrland
Tack för svaren. Trotteln lyfts inte riktigt hela vägen upp, saknas kanske en centimeter. Påverkar detta mycket?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
ja

tror inte det är samma gasreglage på en 643:a som en 440.. osäker men kolla upp det.

643 ska väl vara den klassiska tvåstegade varianten