Kan jag blanda dessa??

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Är ute i sista minuten, ska ut imorrnbitti och missade totalt att köpa olja.

Har en dunk av BRPs xps e-tec 2t olja och har OK RS Extreme upp till "add" strecket . Är det lugnt att blanda dessa?

Fått höra att den funkar och smörjer bra men aldrig hört om det går att blanda. Såg att den var röd och RS är väl blå har jag för mig.

Är ingen garantimaskin så spelar ju ingen roll på så sätt. Vore tråkigt om den skar oavsett haha
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, bägge är väl dessutom helsyntetoljor... Finns säkert nån oljeguru här på forumet som kan ge dig ett bättre svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Är ute i sista minuten, ska ut imorrnbitti och missade totalt att köpa olja.

Har en dunk av BRPs xps e-tec 2t olja och har OK RS Extreme upp till "add" strecket . Är det lugnt att blanda dessa?

Fått höra att den funkar och smörjer bra men aldrig hört om det går att blanda. Såg att den var röd och RS är väl blå har jag för mig.

Är ingen garantimaskin så spelar ju ingen roll på så sätt. Vore tråkigt om den skar oavsett haha
Ja de går blanda hursom men om du har en E-tek maskin skulle jag inte kört på rs extream. Den är för trögflytande och sotar ner spridarna på e-tek motorerna. Den oljan bör köras extremt hårt för att inte sota överallt. Den är stenbra för tävlingsmaskiner.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Ja de går blanda hursom men om du har en E-tek maskin skulle jag inte kört på rs extream. Den är för trögflytande och sotar ner spridarna på e-tek motorerna. Den oljan bör köras extremt hårt för att inte sota överallt. Den är stenbra för tävlingsmaskiner.
Härligt! Bara blanda och köra då!
Nej, har enbart polaris. Fick med dunken till en boondocker lånemaskin då polarisen var på verkstad 😊


Tack så mycket för svar båda 2
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Härligt! Bara blanda och köra då!
Nej, har enbart polaris. Fick med dunken till en boondocker lånemaskin då polarisen var på verkstad 😊


Tack så mycket för svar båda 2
Polaris är lika känslig på trögflytande då dom har svårt få upp olja till kolvbulten annars
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Med andra ord är det bara bra att den får bli utblandad alltså. Och sen köra på VES
Då får absolut köra andra billigare oljer än ves men då måste den nya olja va lika lättrinnade i kyla. De finns flera olika oljemärken som rinner lika lätt i kyla. De gör inget om den nya olja rinner lättare än ves oljan. De går även att köra mer trögflytande olja men då måste man justera upp oljepumpen så den drar 2%. 2% oljeförbrukning gäller även med Polaris ves olja för bästa hållbarhet, de är långt från säkert att de är inställda så de drar 2% oftast bet mindre.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Då får absolut köra andra billigare oljer än ves men då måste den nya olja va lika lättrinnade i kyla. De finns flera olika oljemärken som rinner lika lätt i kyla. De gör inget om den nya olja rinner lättare än ves oljan. De går även att köra mer trögflytande olja men då måste man justera upp oljepumpen så den drar 2%. 2% oljeförbrukning gäller även med Polaris ves olja för bästa hållbarhet, de är långt från säkert att de är inställda så de drar 2% oftast bet mindre.
Nu vet vi ju inte vad han har, men är det en Axys 800HO har han elektrisk oljepump
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Det är en swb assault - 11. Vart kikar jag hur oljepumpen är inställd?
Man behöver inte skruva lös en massa saker för att justera pumpens skruv, de duger med förlängare med 8mm hylsa och en plattmejsel. Men de går inte kolla hur den är ställd, du måste räkna ut vad den drar i procent. Ex om den drar 1,5% så skruva in skruven 3 varv så kan de bli nära 2%.