Kan man sätta 146" delar i 154" Chassi?

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tjo!
Har en 2009 Summit XP 146" som i förrgår råkade hälsa på ett träd så chassit blev skevt. Har hittat ett fint 2009 XP 154" chassi till salu till rätt kurs.

Är det nån här som vet om det är skillnad på boggins infästning och annat eller om mina 146" grejer passar rakt av i det längre chassit?

Alternativt: Skulle det gå att använda sig av ett XM chassi om man dök på ett sånt?

Tack på förhand
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Ett sätt att ta reda på det är att jämföra sprängskisserna. Tyvärr är det sällan så enkelt att det passar rakt av. Funderade att sätta en 146" boggie på min 137" freeride revxp men det var olika infästningar. Visserligen i det fallet var det olika boggies mellan de längderna men gissar att även 146-154" med samma boggie kan potentiellt ha olika infästningar pga längden, olika attackvinklar etc. Xm chassi hade jag inte funderat på om du inte vill skruva och modifiera hela sommaren.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det bör gå i princip hur bra som helst att flytta över dina "146-grejer" till 154an. Men ta tumstocken och mät avståndet mellan infästningarna för att vara säker. Har du tänkt kapa chassiet eller skaffa längre skenor och matta?

Enda jag vet med säkerhet som skiljer mot övriga är 2011 Freeride som hade bakre boggiinfästningen flyttad längre bakåt, men till 2012 flyttade dom tillbaks den igen, i övrigt vill jag nog annars påstå har samma infästningsmått.

Att 137"-inte är samma beror på att det är en kopplad MXZ-boggi och är helt annars än 146/154" Summitarna.
 
Reactions: setras

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Det bör gå i princip hur bra som helst att flytta över dina "146-grejer" till 154an. Men ta tumstocken och mät avståndet mellan infästningarna för att vara säker. Har du tänkt kapa chassiet eller skaffa längre skenor och matta?

Enda jag vet med säkerhet som skiljer mot övriga är 2011 Freeride som hade bakre boggiinfästningen flyttad längre bakåt, men till 2012 flyttade dom tillbaks den igen, i övrigt vill jag nog annars påstå har samma infästningsmått.

Att 137"-inte är samma beror på att det är en kopplad MXZ-boggi och är helt annars än 146/154" Summitarna.
Tack! Jag kommer nog att kapa 154an då jag gillar längden på 146".