Kan man stänga av ljuset utan att något tar skada!

Wheelieman

Medlem
3 feb 2013
30
0
6
Åkersberga
Hej allihop!

Har för första gången införskaffat mig en snöskoter, så jag är totalt noob på det här. (ha tålamod med mig=)
Det blev en Polaris 900 RMK 151 -06a, sitter och planerar för att serva skotern då jag vill vara säker på att allt är gjort på den.
Något som jag reagerade på är att ljuset alltid går igång så fort maskinen startar, trodde man styrde detta med tändningslåset då det finns flera lägen på detta.
Ska det vara så eller är det någon som har varit och fulkopplat i systemet?
Om det ska vara så, vad är då de olika lägena till för på tändningslåset?
Tacksam för hjälp.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nu ska jag inte säga säkert för jag har aldrig haft en sådan skoter.
Men lyset startar när skotern startar.

Sen med olika lägena, kan inte det ha att göra med om det hade suttit elstart på den?
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Lyktorna tänds alltid när du startar skotern, detta gäller alla skotrar (läs alla tror jag).
Om du tänkte koppla bort lyset så tror jag du behöver sätta något motstånd någonstans.

Har du el-start? Isåfall är det första läget där du kan dra ut nyckeln när skotern varken går att starta med dragsnöret eller startmotorn.

Det andra läget är när du ska dra igång skotern med dragsnöret och det tredje är för att använda elstarten.

Det tredje läget borde vara fjäderspänt så den åker tillbaka i mittenläget när du släpper nyckeln.

Kanske lite luddigt förklarat men skyller på söndagsmorgon och hoppas att du förstod :) Välkommen till skoterfamiljen förövrigt!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
tror att du har två olika lägen på tändningen på den där beroende på vad du kör på för soppa, alltså kvaliten på soppan. har du en orange lampa som tänds när du har nyckel i något av lägena när den går? har du det så har du nyckeln i det läge där den lampan lyser, har för mig det står prem i lampan så att säga, när du kör på soppan vi har här i sverige
 

Wheelieman

Medlem
3 feb 2013
30
0
6
Åkersberga
Hej, och tack för snabb respons!
Såg att jag var lite otydlig i min fråga, men tror jag fick svaret.
Mitt tändningslås har alltså 4a lägen
Läge1: av/ här kan jag inte starta den
Läge2: här startar skotern med dragstarten och ljuset är igång
Läge3: samma som ovan
Läge4: fjäderbelastad och startmotorn aktiveras.

Kanske är som polarisindy säger att det är olika inställning för soppan, dock ingen orange lampa som lyser ??