Kan man tanka på macken med oljeblandat ?

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Hej har en fråga jag undrar om! ... Kan man tex fara med skoter till en mack och tanka lite och hälla i lite olja och sen fortsätta tanka så att oljan blandas ? Eller blir det för dålig blandning så man kan riskera nått ?

Mvh Tommy :)
 
R

Robin

jaa de e ju bara tanka halv tank, i med olja, tanka i resten så har du det blandat.

//Robin
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
eller så tankar du sen i med oljan och sen så tar man tag där bak vid stänklappen och lyfter den upp och ner fort så funkar det med :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Eftersom att det inte går att göra på något annat sätt så får du se till att det blandas ordentligt ;)
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Kompisen tankade nästan alltid på mack och han hadde bara en ca 40-50 cm lång "sticka" som man blandar om färg med och vispade runt några varv i tanken, sen klämde han fast den under sadeln bak.

Han körde så i flera år, ändå tills han köpte en nyare skoter med separat oljetank.
 
R

Robin

Oljan måste du självklart slå i sist, annars vet du väl inte hur mycket du ska ha? :)
1. Räkna ut hur mycket olja per liter bensin maskinen ska ha.
2. Tänk efter hur mycket bensin du ska tanka, i liter.
3. I med den rätta oljemängden.
4. Tanka i bensinen.

Hur lätt som helst.

Eller bor du i Kiruna som "Häggroth" föreslog så är det lättast då ALLA våra leder ser ut som tvättbrädor ;)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Då vill jag bara fråga dig en sak: HUR vet du hur mycket bensin som går i tanken innan du börjat tanka? Verkar för mig vara en omöjlighet, men det kanske bara är jag som inte vet hur mycket bensin som kommer att gå i när man tankar...
 
R

Robin

Har du tankmätare så är det inga problem.

Säg såhär, du har 5 nivåer på mätaren, 40L tank, det är nivå 1 av 5= 8L kvar i tanken dvs det kommer gå åt 32L bensin.

Sen är det inte så noga på dL hur många liter bensin du har i tanken, viktigaste är att du får det så nära som möjligt.

//Robin

//robin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Många skotrar har tank som är ganska knepigt utformade, därav stämmer inte graderingarna spec bra (som tex min polaris, helt värdelöst), eller om du inte har någon gradering alls ELLER digitala mätare som inte stämmer för fem öre oftast. Vitsen med att blanda i tanken är ju att alltid blanda lika mycket olja varje gång.

Visst går det att göra på detta sätt och få det hyffsat, men jag ser ingen anledning att göra det när man lika gärna kan tanka i oljan efteråt och därav få i exakt mängd som behövs = Påverkar inte bestyckingen. Verkar enligt mig bara krångligt om man först ska räkna ut hur mycket soppa som går ner i tanken plus hur mycket olja som ska ner innan man börjar tanka. Det är ju förfan som att torka sig i röven innan man skiter! :D
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Gör som jag... Kör 4-taktare.

Dock på min gamla Indy, så fyllde jag upp tanken och hällde i oljan efteråt. Sedan var det bara att köra. Oljan blandar sig utan problem. Jag har aldrig "skakat" skotern efter tankning.

Det brukar oftast finnas en skvätt blandad besnin i tanken och man behöver nog inte köra långt för att allt är blandat.
 
J

JagLuktarGott

Men gud sånt tjaffs, det är väll bara att göra som robin säger! man bestämmer väll ungefär hur mkt man ska tanka.. vi säger 10l, så drar du i 3dl olja om du nu blandar 3%, sen tankar du 10l och vipps så är det blandat och klart! och är du osäker så äre väll bara att ställa sig på skotern och ruska lite :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Men gud sånt tjaffs, det är väll bara att göra som robin säger! man bestämmer väll ungefär hur mkt man ska tanka.. vi säger 10l, så drar du i 3dl olja om du nu blandar 3%, sen tankar du 10l och vipps så är det blandat och klart! och är du osäker så äre väll bara att ställa sig på skotern och ruska lite :)
Eller så gör man bara som Pitabroed säger och häller i oljan efteråt, vilket är ännu lättare.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
öhm, det är väll fan samma sak.
Det är just det som det inte är.
Det handlar om att antingen tanka olja först och bensin sen, eller tvärt om.

Lite onödigt att diskutera om det eftersom att det lättaste naturligtvis är att tanka bensin först och sen hälla i oljan, då slipper man hålla på att gissa sig fram till hur mycket man kommer att tanka...
 
Last edited: