Karibo växlar ej ner!

slusk

Ny medlem
9 nov 2011
2
0
1
gällevare
När jag kör uppför en backe går det bra ett tag. Sen går karibon på lägre varv tills den inte orkar längre. Efter att den dött måste jag pumpa på gasen ett tag så den kommer iväg igen. Problemet som jag förstått det är att variatorn inte växlar ner som den ska.

Märkte att jag har en 1,5-2 cm för lång vrem men vet inte ifall det påverkar något.

Någon som haft samma problem eller känner igen det samt har förslag på ev åtgärd???
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ja, när remmen är för lång kan den gå till att vrida sig och slira, heller ska inte remmen vara för kort då den inte växlar fullt ut och kan ge till att tjuvdra på tomgång. Remmen skall vara om möjligt enligt vad tillverkaren uppger för att uppnå rätt slitage på remmen och för att skotern ska ha bästa bränsle förbrukning, och ja, ge rätt växling, vridmoment och dragvillighet.

Men när den inte vill växla ner, kan att ha att göra med att primären fastnar i fullt utväxlat läge, kanske p.g.a torra vikter (fastnar kanske i "grader" i materialet), eller så kanske det är fjädern som är trött, men jag skulle nog satsa på att testa byta remmen, och smörja in vikterna med tunn olja, typ WD-40 eller liknande. Och att se över sekundärens slitknappar skulle nog heller inte skada, då dessa blir nötta och torra har variatorn till tendens att fastna eller gå trögt, och hindrar primären från att växla ner.
 

Ockelbo 600-2

Välkänd medlem
14 apr 2008
132
0
6
Luleå
Man skall helst inte smörja variatorn då oljan samlar upp remdamm. Det bästa är att ta isär variatorn och rengöra den och alt. smörja han med torrsmörjmedel.:)