Kawsaki kolvar i kohler motor

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Hittade kawasaki intruder 440 kolvar på duells som har samma diameter och kubik antal (436cc) som min kohler motor har..

Går det att montera in de kolvarna möjligtvis i motorn? Någon som har något svar på detta?

de kostar 495 kr st.

Slaget och kolvstorleken borde vara detsamma eller är jag ute och cyklar? för att få 436cc.

Kohler motorn har 68mm kolvar standard, samma har kawasaki motorn från samma årsmodell.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Placering av stiften i kolvringsspåren som håller kolvringarna på plats är ju också rätt så viktiga, samt kolvbultsdiametern.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Placering av stiften i kolvringsspåren som håller kolvringarna på plats är ju också rätt så viktiga, samt kolvbultsdiametern.
Det följer väl med kolvringar till nya kolven antar jag? :) Mina kolvar är iofs inte slut men jag tänkte att man byter i samma veva, då det är svårt att få tag i kolvringar till mina original kolvar.

Om kolvbulten är samma så kanske det helt enkelt fungerar. Men lite feedback på det hade ju alltid varit bra.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om kolvbulten är samma så KAN det fungera.

Men som jag skrev så är det viktigt som f-n att inget stift för kolvringarna hamnar mot en insugs- eller avgasport, då hakar ringen fast omedelbart i en portkant och bryts av. Då har du det snabbaste haveri du nånsin hört talas om...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
även om kolvdiametern är rätt så ska kolvbulten vara samma, höjden på själva kolven från kolvbult och upp till kanten, även neråt. Annars kan man behöver höja/sänka cylindern. Och det viktigaste är att kolvringstoppen hamnar på rätt ställen.
Så det är lite saker att hålla koll på när man ska köra med andra kolvar än original. Kolvringstoppet bör man dock alltid kolla även på originalkolvar så att de hamnar rätt. Annars har man som bcool skrev ett haveri väldigt snabbt...

Men det är väll bara att köpa en kolv och provmontera och mäta...
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
även om kolvdiametern är rätt så ska kolvbulten vara samma, höjden på själva kolven från kolvbult och upp till kanten, även neråt. Annars kan man behöver höja/sänka cylindern. Och det viktigaste är att kolvringstoppen hamnar på rätt ställen.
Så det är lite saker att hålla koll på när man ska köra med andra kolvar än original. Kolvringstoppet bör man dock alltid kolla även på originalkolvar så att de hamnar rätt. Annars har man som bcool skrev ett haveri väldigt snabbt...

Men det är väll bara att köpa en kolv och provmontera och mäta...
Hittade kolvar hos http://www.alssnowmobile.com man kanske skulle beställa därifrån istället. :)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Om kolvbulten är samma så KAN det fungera.

Men som jag skrev så är det viktigt som f-n att inget stift för kolvringarna hamnar mot en insugs- eller avgasport, då hakar ringen fast omedelbart i en portkant och bryts av. Då har du det snabbaste haveri du nånsin hört talas om...
Nu är jag med på hur du tänkte! :)