Kedja och kedjehus på Pro RMK

E

ejwbegysv

Fick förra säsongen mitt kedjehus bytt på garanti då dom hade glömmt att spänna kedjan på skotern vid lev.

Enligt meken då så var det knepigt att få till rätt spännig på dessa skotrar och jag har lämnat in skotern ett flertal tillfällen för kontroll av kedjan/spänningen när jag ändå har åkt förbi en verkstad... har till och från sedan köpet haft ett himla liv från kedjehuset vid körning och funderar på om det är fler som har det...

I manualen så står det att man ska kontroller kedjespänningen varje vecka eller nått sånt, vem fan orkar med det?
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Trodde åxå det var knepigt och känna rätt kedjespänning, för skruven gick så trögt..

Men det sitter en bricka innanför låsmuttern som är så pass tajt eller om den var gängad så det blev som en liten låsning. Så skruva ut brickan lite så är det som på vilken annan skoter..
Lite lagom spänd med två fingerspetsar... Kollar min kedjespänning med jämna mellanrum och byter olja i kedjehuset ett par ggr på en säsong

Mvh Richard
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Först lossar du låsmuttern till inställningsskruven, sedan drar du åt inställningsskruven allt vad du orkar med fingrarna och skruva sedan tillbaka den ett kvarts varv. Dra åt låsmuttern.

Så har då jag gjort på min, verkar fungera än så länge. :)