Kedjehus lynx cobra ..Byta olja

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej jag undrar hur man kollar nivån? har läst runt å inte hittat ett riktigt svar på hur man byter oljan ! känns jobbigt att ta isär hela huset..jag lyfte på locket idag å såg att oljan va mer vit än svart.. så ett byte kanske är bra :) så hur tömmer man ut oljan ? hur mkt ska den ha på ett ungefär?

Årsmodell -94

Tack på förhand /Robin
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
innan du byter kan jag meddela att din packbox möjligtvis läker då oljan är vit = vatten/glykol möjligen har smitit sig in genom en trasig packbox.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Enda sättet för dig att tömma den och helt få ut all olja är att ta av locket, det kommer att rinna ut olja i buken och de kommer att bli kletigt.. en lösning som jag sj överväger starkt att görat är att borra ett hål i botten på kedjehuset och sedan gänga de och sätta dit en M6 eller M8 skruv.. . sedan borra hål rakt under i buken så du lätt kommer åt underifrån..

Vatten/glykol betvivlar jag har kommit in.. kanske vatten i form av smält snö men ingen vätska från kylarslangen..
 

_rills_

Ny medlem
5 dec 2007
4
0
1
vet ju inte hur det ser ut på gammla raven men på min 98 är det ju abra lyfta ur slutbuken sen sitter den bara med 4a skruvar..slit isär den och rengör orningen klappa ihop igen, rengör buken med trasa och avfettning.
klart =)

säkert nå vatten som smiter in nånstans, kanske oringen runt huset(om dom nu har oring)
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Okey! man får tacka för alla svar .. lite klokare blev man ju iaf :) lika bra att ta isär huset då.. Men ingen som vet hur mkt olja det ska vara eller om det finns nått sätt att se nivån på? hittar nämligen ingen sticka.

MVH
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det borde finnas en nivåskruv mitt på kedjehuslocket(eller en bit under mitten)...annars skulle jag tro det går 3-4dl i den.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kladdigt blir det....

Hej jag undrar hur man kollar nivån? har läst runt å inte hittat ett riktigt svar på hur man byter oljan ! känns jobbigt att ta isär hela huset..jag lyfte på locket idag å såg att oljan va mer vit än svart.. så ett byte kanske är bra :) så hur tömmer man ut oljan ? hur mkt ska den ha på ett ungefär?

Årsmodell -94

Tack på förhand /Robin
Kondensvatten är den troligaste orsaken till att oljan blir mjölkig samt möjligtvis att maskinen varit sänkt någon gång....

innan du byter kan jag meddela att din packbox möjligtvis läker då oljan är vit = vatten/glykol möjligen har smitit sig in genom en trasig packbox.
Knappast GLYKOL i kedjehuset ! ;o)

vet ju inte hur det ser ut på gammla raven men på min 98 är det ju abra lyfta ur slutbuken sen sitter den bara med 4a skruvar..slit isär den och rengör orningen klappa ihop igen, rengör buken med trasa och avfettning.
klart =)

säkert nå vatten som smiter in nånstans, kanske oringen runt huset(om dom nu har oring)

<-- 1995 , ( Lynx kedjehus )
1996 --> , ( Ski-Doo kedjehus )


.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hej Skotern har inte varit sänkt i min ägo och inte utav förra ägaren heller:) dock så kondens kan ju vara boven ... nivå skruven kanske jag ha hittat .. isf kanske jag kan suga upp den vita oljan och hälla på nytt å köra ett tag sedan byta igen :) måste ju bli ren nån gång tycker man ? men va kan jag göra för olja ? har automatlåde olja och motorolja delsyntet hemma iaf .. nått utav det som kan funka kanske?

MVH
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Tror inte det är sååå noga vilken olja, köp en billig transmissionsolja(växellådsolja)(...automalådetoljan kanske inte är det bästa, den har för avsikt att fungera på ett helt annat sätt)
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
-Enklaste (och bästa) sättet är att ta bort avgasböjen, ev pipan också om du har grova armar, stora verktyg eller bara vill ha bra med utrymme :p
-Skruva bort locket, oljan går att styra ut genom hålet för avgasröret,
-Rengöra huset med papper (passa på att kolla kedjespännare och sånt när du ändå har upp locket),
-Sätt dit locket,
-Skruva loss nivåskruven, svart plastplugg, 19mm ringnyckel??
-Skruva upp påfyllningslocket, det röda,
-Fyll med vanlig växellådsolja tills det rinner ut genom nivåpluggen,
-Skruva dit pluggarna,
-Sätt tillbaka avgasdelarna
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
För att slippa allt kladd i buken på skotern så köp en oljebytarpum på t ex jula...suger ut all olja via påfyllningen,,funkar kanon