Kedjehus olja. Fråga

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Halloj

Går det att köra på vanlig atf olja i kedjehuset på en 900 maskin? Har nämligen ett xxx antal liter att göra av med och jag försöker leta efter fler användnings områden för oljan så den tar slut nån gång :) känns som att oljan i kedjehuset mest är till för att kyla ner kedja och drev samt lättare smörjning

Egna erfarenheter och fakta tack, undviker gärna allvetare som skriker nej utan att veta varför


Tack
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Ja det går hur bra som helst. Kör alltid på vanlig motorolja.
Viktigast att du byter ibland oavsett vad du häller i . Dyr olja blir skitig lika fort som billig.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Personligen kör jag alltid på en tunn (tex 5w-30) helsyntetisk motorolja i kedjehusen på mina maskiner.
Men jag tror att även en atf-olja funkar utmärkt. Klarar den att smörja en automatlåda, servostyrning eller manuell växellåda (som är betydligt mycket mer krävande) så klarar den en kedja utan problem.
 

psyfox

Aktiv medlem
14 dec 2012
92
1
8
uppsala
Tack för svaren det var ganska precis vad jag ville höra :) får köra på den å skriva en uppföljare när säsongen är slut eller när det gått åt helvete ;-)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Hur du sträcker kedjan är betydligt viktigare än vad du häller i för olja.

Och som sagt, byt olja ofta, det tjänar du på.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Appropå kedjehus..

När jag skulle göra service på en maskin jag nyss köpt rann det inte ur någon olja från avtappningspluggen. Lyfte på kedjehuslocket och fann ett lager fett runt hela innersidan på kedjehuset - inget skadat dock

Det blev lite jobb att rengöra allt :bigsmile:

Gick sen noga igenom skotern i övrigt men hittade inga andra konstigheter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Håll koll på om några packboxar läcker när du fyllt olja och kört lite. Kan vara så gamla ägare varit för slö för att byta någon packbox och pumpat i fett istället.