olllle skrev:
de var just de jag undrade. om det skulle vara nån speciell olja (del/helsyntet m.m.)
Men jag tror att de funkar med vanlig växellådsolja. jag får tag på billig olja dom använder till lastbilar. de funkar kanske.
Om du nu ska använda "nåt" från "lastbilar" vilket fabrikat pratar vi då (lastbilen alltså)?
+ Att "i dag" verkar alla GL-1 även fylla GL-3 kravet.(det är ju positivt)
En syntetolja är i allmänhet bättre och DYRARE, frågan är hur ”bra” som egentligen behövs…
Att det är ”billigt” till en lastbil beror till stor del på förpackningen. -embalage och hantering/tappning kostar pengar.
Du har väl ”hittat” nån med ett fat nånstans kan jag tro
Detta innebär dock INTE att det i alla lägen går att använda en GL-5, systemet bygger INTE på att ”högsta siffran är bäst"!
Oljor som uppfyller GL-5 har tex. en EP-tillsats för att olje filmen ska bära vid höga tryck/krafter.
Finns det nån nackdel med detta?
Jo, Oftast angriper GL-5 oljor ”gulmetall” som synkroniserings ringarna i de flesta vanlig BIL växellåda är tillverkade av = snabbt slut synk i så fall. (gäller även volvo och mercedes lastbilar enligt nedan.)
- Men nu var det skoter
Yamaha förespråkar en:
API GL-3 (Kvalitén/typen av olja)
SAE 75 eller 80 (tjockleken) (= en 75W/90 fungerar alltså utmärkt, MIN kommentar)
Scania kräver GL5 i växellådan och bakaxel
Volvo hade tidigare rekommendationen GL1-GL3 i växellådan, men från FH serieres 2 "kines öga" blev det någon förändring (tror det blev GL1-GL3 helsyntet, bara tror)
Och GL-5 i bakaxeln
Mercedes hade tidigare GL4 i växellådan (vet inte vad som används nu i t.ex. Actros bilarna)
även MB ska ha GL-5 i bakaxeln.
.
lynx och ski-doo använde tills "nyss" GL-5.
.
Lynx , ski-doo, polaris arctic och yamaha har faktiskt samma saker som ska smörjas av oljan –drev, kedja samt i vissa fall lager "öppet" på "olje sidan" och de mekaniska backväxlarna fungerat i stort sett på samma vis.
-Det finns Jänkare som använder ATF olja men JAG tror inte olje- filmen i atf oljan är nog stark, och jag vet ingen som åkt långt med denna "smörja" (Vad jag vet finns det inte atf som ens fyller kravet GL-1)
Intresant att notera är dock att de flesta MB manuella personbils lådor och volvos personbilslådor från slutet på åtti -talet och frammåt använder atf.
.
Å andra sidan kostar en original olja inte sååå mycket...
Det börjar kännas som jag snurrar till det här,
finns det frågor så ställ dom!!!!
//snowmad ......
"betyder" i dag = "i'm mad, ther's no snow" vad det "betyder" i morgon, vem vet..