Knackande ljud från drivlinan Viper MTX -16

Robban76

Rookie sledder
12 dec 2017
7
0
0
Gävle
Hej

Var i Sälen och åkte igår. Lederna var puckelpist deluxe och maskinen fick lite stryk. Jag hade dock dottern framför mig så det gick inte fort. Efter att jag dragit på upp för en brant så kom ett knackande ljud som låter från boggien långt fram på höger sida. Svårt att beskriva ljudet med ord, men det är ett jämnt knackande/flappande som ökar i hastighet om jag kör fortare, även om det inte ökar så mycket. Trodde först att det var kammarna som slog mot is i tunneln, men då borde det ju smattra med tanke på antalet kammar. När jag motorbromsar nerför en backe så låter ljudet högre. Inget märks i övrigt på maskinen, men det är hemskt irriterande att höra. Den driver på som den skall vid gaspådrag osv.
Maskinen har gått ca 180 mil så det lär knappast vara nåt slitage eller liknande.

Någon som har en idé om vad det kan vara? Tacksam för hjälp.

Mvh. Robban
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Kolla kedjesträckningen. Inte alltför ovanligt att det behövs sträckas, är kedjan för slak låter det illa vid framförallt motorbroms.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Kan det behövas redan efter 180 mil?
Har du klarat dig till 180 mil utan att behöva sträcka har du klarat dig länge. Det är ju snabbt gjort att kolla, haka lös fjädrarna till slutburken + skruvarna mot grenröret. Vet inte exakt vad det står om sträckningen i manualen, men jag brukar dra med tummen och pekfingret och sen låsa.
 

Robban76

Rookie sledder
12 dec 2017
7
0
0
Gävle
Den är nyservad hos Yamaha återförsäljare så jag hoppas att de kollade det... Har inte riktigt möjlighet att meka där jag är och är inte så sugen att stå ute i minusgrader och skruva. Är det någon fara att åka ändå? Skulle behöva ett par dagars åkande innan jag kommer hem och har möjlighet att kolla.
 

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Kolla att det inte är mattan som ligger snett mot drivhjulen. Det har hänt på min och flera andra Vipers. Då låter det skumt. Man kan se det genom att titta in under och fram mot drivhjulen. Då är dom slitna där dom inte ska vara det. Klackarna på insidan av mattan gnider mot drivhjulen där dom inte ska göra det.
 

Robban76

Rookie sledder
12 dec 2017
7
0
0
Gävle
Det kan vara det kanske.. Den är nu inlämnad till ÅF för kontroll då det fortfarande är garanti kvar på den. Är det ett vanligt fel att mattan hamnar snett alltså? Känns som nån konstruktionsmiss om det händer ofta? Det jag märkte när jag lyfte upp bakdelen var att mattan kändes slapp. Jag fick in alla fingrar på handen mellan slides och matta nertill utan att trycka ner mattan.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har du klarat dig till 180 mil utan att behöva sträcka har du klarat dig länge. Det är ju snabbt gjort att kolla, haka lös fjädrarna till slutburken + skruvarna mot grenröret. Vet inte exakt vad det står om sträckningen i manualen, men jag brukar dra med tummen och pekfingret och sen låsa.
Det är.för.hårt spänt. Skruva in med fingrarna sen öppna ett varv är det som rekommenderas
 

Robban76

Rookie sledder
12 dec 2017
7
0
0
Gävle
Har haft den inlämnad hos Yamahaverkstad nu och idag hörde meken av sig. Tydligen har en länk på kedjan gått av och slog mot fjäderspännaren, darav ljudet. Han hade aldrig varit med om något liknande. Speciellt konstigt tyckte han det var med tanke på milantalet. Ett självklart garantiärende var det iaf. Tur med tanken på att garantin går ut den 2:a februari :)