När man har bytt nog många kolvar lär man sig hur man sätter dit dom utan några verktyg alls. Jag använder bara fingrarna och det går hur fint som helst, helt seriöst
Så gjorde vi på min Zr 900 när vi böt kolvar på den. Och en liten spår mejsel för att få dom rätt i spåren.När man har bytt nog många kolvar lär man sig hur man sätter dit dom utan några verktyg alls. Jag använder bara fingrarna och det går hur fint som helst, helt seriöst
Jodå. Jag håller i kolven med "knäppta händer" och trycker ihop knastret med tummarna så glider den lätt och smidigt in i spåret. Original knastren kan vara ganska hårda så det känns ibland nästan som att man trycker in en nål i tummen men man lär sig bara hantera lite smärta Gillar inte och peta med någon mejsel eller annat verktyg kring kolven pga risken finns att du repar den.Använder du orginalknaster då ?
nu har jag fått det på plats & motorn är monterad och provstartad, nemas problemas här inte den brummade igång så fint så efter ca 10 000 drag
Nu är det bara snön som fattas.... :S
motorn är totalrenoverad, insugsgummi,lager,kolvar osv... så hoppas det håller ett tag till iallafall
pro_fxr: knastret ska monteras med kroken så högt upp som möjligt i kolven.
ahh jag har då fått veta att de ska sättas lodrätt... frågan då.varför just uppåt?=)