Knaster+verktyg?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sen om ni vill ha ett BRA tips .. sätt fast ett av knastren redan när du har kolven i handen så har du ju bara 1 kvar per kolv sen!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När man har bytt nog många kolvar lär man sig hur man sätter dit dom utan några verktyg alls. Jag använder bara fingrarna och det går hur fint som helst, helt seriöst :)
Så gjorde vi på min Zr 900 när vi böt kolvar på den. Och en liten spår mejsel för att få dom rätt i spåren.
Det var original knaster vi satt in och dom hade inte någon krok.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Använder du orginalknaster då ?
Jodå. Jag håller i kolven med "knäppta händer" och trycker ihop knastret med tummarna så glider den lätt och smidigt in i spåret. Original knastren kan vara ganska hårda så det känns ibland nästan som att man trycker in en nål i tummen men man lär sig bara hantera lite smärta ;) Gillar inte och peta med någon mejsel eller annat verktyg kring kolven pga risken finns att du repar den.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nu har jag fått det på plats & motorn är monterad och provstartad, nemas problemas här inte den brummade igång så fint så efter ca 10 000 drag :p

Nu är det bara snön som fattas.... :S

motorn är totalrenoverad, insugsgummi,lager,kolvar osv... så hoppas det håller ett tag till iallafall:)

pro_fxr: knastret ska monteras med kroken så högt upp som möjligt i kolven.


ahh jag har då fått veta att de ska sättas lodrätt... frågan då.varför just uppåt?=)
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
ahh jag har då fått veta att de ska sättas lodrätt... frågan då.varför just uppåt?=)

Om du har verkstadshandboken så står det klart & tydligt i bild och text hur man ska göra & hur det ska vara.

att den monteras sådär beror på att den inte ska hoppa ur sitt spår & repa sönder hela cylindern,oftast händer det vid belastning :)