Kolv byte mm på en ski doo rs 800-09

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej har en orörd 800-09 som rullat 347mil. Kolv byte gäller "regeln" 500 mil på denna model också? Har byt olja mm i kedje huset och spänt kedjan osv, men inte rört motor grundligt är det dags eller har ni några tips? Köpt skotern i våras och då hade motorn komptestast och var bra värden enligt säljaren. Har bara kört 35mil Max efter detta. Vad kan man lita på och när bör det vara dags att byta kolvar? Med vänlig hälsning, Niklas
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Lite beroende på hur dom körs. Men byt kolvar och nålager i sommar. Det är billigt jämfört med att ras.
Är du riktigt seriös så delar du motorn och kollar/fettar ramlagren också.
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Lite beroende på hur dom körs. Men byt kolvar och nålager i sommar. Det är billigt jämfört med att ras.
Är du riktigt seriös så delar du motorn och kollar/fettar ramlagren också.
Så du anser att denna vintern borde inte vara några problem? Utan byter till sommaren. Kan tilläggas att jag kommer köra Max 40mil i vinter. Mvh nicke
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den kan ju gå hur långe som helst. Min och även polarens rasade vid 400 mil.
Kolvringsspåret blev för brett och till slut knäcktes kolvringen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Så du anser att denna vintern borde inte vara några problem? Utan byter till sommaren. Kan tilläggas att jag kommer köra Max 40mil i vinter. Mvh nicke
Oavsett vad olika personer anser så kan din motor gå problemfritt till 1000mil eller rasa imorgon, det är lite det som är problemet, motorerna vägrar lyssna på oss experter, de gör som de vill ändå.

Jag valde att riva min 800R -08 (350 mil) och byta kolvar, packningar och tätningar, samtidigt fyllde jag på nytt fett i ramlagerna samt monterade insug av aluminium.
Kanske var detta helt onödigt, det får jag nog aldrig veta ;)
 

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Oavsett vad olika personer anser så kan din motor gå problemfritt till 1000mil eller rasa imorgon, det är lite det som är problemet, motorerna vägrar lyssna på oss experter, de gör som de vill ändå.

Jag valde att riva min 800R -08 (350 mil) och byta kolvar, packningar och tätningar, samtidigt fyllde jag på nytt fett i ramlagerna samt monterade insug av aluminium.
Kanske var detta helt onödigt, det får jag nog aldrig veta ;)
Ja är ju det :eek:h: men någon som vet vad man ska ha i komptryck om man börjar med att kolla det!???
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Komptryck. Finns inget riktigt värde men kolla att det är hyfsat lika mellan cylindrarna.
Du kan även ha lite olja i cylindern och sedan kolla igen. Ökar det rejält då så är det dags att riva.
Men som sagt den kan hålla i 5-10år till. Men kolvarna slits och får sprickbilningar så förr eller senare ger dom upp.