kolv byte på 440?

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
har kört 190mil på mina kolvar(r-evo 440) och kompet på dom låg på 7.9 och 8 kg så dom håller skapligt ändå. men de blir nog ett kolv byte innan snön kommer iallafall.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag har 8.5 i min 700 och den har fina kolvar och ringar! Så det där med 12 det vet jag inte.
Har 12.1/12.2kg på min mxz 440x -00, och 14.2/13.9kg på mach1'an -91 fast den har nog planade toppar. Så under 10kg på en 440 tycker jag låter lite när det är så trimmat som dom nyare 440 är.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nja men hur vet ni att era mätare visar rätt.brukar diffa en hel del.

jag har en mätare som jag litar på och en som jag köppte nyligen på biltema.

den ordinära mätaren visar 9.5kg och den nya 7.5......

så era drömsiffror uppåt 14-15 kg kan nu ju glömma
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Precis som RotaX447 så kan ni drömma om att ni har mer än 10. Inte i en standard motor iallafall.

Och mkt komp inebär bara att du måste ha "bättre" (dyrare) bensin. Men strunda i kompet, bara det är över 6.5/7 och har jämt komp på båda cylindrarna så äre inga problem.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
alltså, kompet som man får ut med att mäta med kompmätare har ingenting med vad man har för kompförhållande eller hur trimmad en maskin är... (man får räkna med en del formler o mäta volymerna så får man ut kompförhållandet) man kollar bara så att kolven/ringarna tätar nog bra. minst 6.5 bar tycker jag.

och höga siffror på kompmätaren behöver inte alltid betyda att du har hög kompresionsförhållande.
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Oj oj..som vanligt e de spekulationer i drivor om de mesta!

Ett kolv byte bör bara ske om den e sliten!!desamma med ringarna...e motorn körd på "kvalitets" olja o inget såsom smuts eller snökristaller eller en ej varmkörd motor som fått kolven att expandera för fort&brutit oljefilmen!!så sker ingen mekanisk nötning på kolven!!!
den flyter på en oljefim som sagt o det är oljefilmen som har brustit om kolven är nött(oftast på nedre delan av kolv kjolen)..ibland blir det på överkant av avgas sidan om det gått såpass långt att dett nött mkt på kolvkjolen,så pass mkt att kolven i princip kan kantra i cylinder loppet o skava mot avgasutblåset.

Åter till bytet!...visst kolla kompen..det ger en finger visning om skikket på motorn
men då det som avgör kompen e ringarna så kan man ibland klara sig med bara ringbyte...öppna o mät...specifikationerna får du av din skoter handlare på ring tjocklek ,kolv mått osv...kolven mäts nertill från insugsida till avgas sida...i färdriktningen alltså.har just DU tur den gången så behövs bara rin gbyte o då sparar du ju några lappar på kolven som kanske e bra!

Att säga 100 mil eller mindre el mer e bara en rekommendation av tidigare erfarenheter!det kan hålla femfaldigt mer om man sköter om sin spis o värmer upp den innan hård belastning osv!!
(öppna o mät)de flesta nyare maskiner kan återanvända packningarna om man e försiktig...oringar behövs ej bytas varje gång tex!!

En 440 motor har högre slitage(än en "normal" motor) endast på grund av högre trimmnings grad o bredare avgasport..inget annat!!om ni inte kör på lapprackans myrsirap förstås& spöar eran dyrgrip på div plika sätt pga erat ovetande...men då e det ju personens eget fel o inte maskinens!

Kompet e också väldigt individuellt..allt från ca 7 kg upp till 10-12 kg..e det över det e de oftast en sjukt dyr race motor som INTE går på mackbränsle...eller fel på eran hobbex kompmätare.

Åter igen kolla spec hos din handlare för just din motor.

Finger visning!!!under sex kilo går inte motorn å starta i princip på den cylindern....o får man den att gå så gör den endast i de högre varvtals registren.

Hoppas ni fått lite mer info om detta ämne..lycka till!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Oj oj..som vanligt e de spekulationer i drivor om de mesta!

Ett kolv byte bör bara ske om den e sliten!!desamma med ringarna...e motorn körd på "kvalitets" olja o inget såsom smuts eller snökristaller eller en ej varmkörd motor som fått kolven att expandera för fort&brutit oljefilmen!!så sker ingen mekanisk nötning på kolven!!!
den flyter på en oljefim som sagt o det är oljefilmen som har brustit om kolven är nött(oftast på nedre delan av kolv kjolen)..ibland blir det på överkant av avgas sidan om det gått såpass långt att dett nött mkt på kolvkjolen,så pass mkt att kolven i princip kan kantra i cylinder loppet o skava mot avgasutblåset.

Åter till bytet!...visst kolla kompen..det ger en finger visning om skikket på motorn
men då det som avgör kompen e ringarna så kan man ibland klara sig med bara ringbyte...öppna o mät...specifikationerna får du av din skoter handlare på ring tjocklek ,kolv mått osv...kolven mäts nertill från insugsida till avgas sida...i färdriktningen alltså.har just DU tur den gången så behövs bara rin gbyte o då sparar du ju några lappar på kolven som kanske e bra!

Att säga 100 mil eller mindre el mer e bara en rekommendation av tidigare erfarenheter!det kan hålla femfaldigt mer om man sköter om sin spis o värmer upp den innan hård belastning osv!!
(öppna o mät)de flesta nyare maskiner kan återanvända packningarna om man e försiktig...oringar behövs ej bytas varje gång tex!!

En 440 motor har högre slitage(än en "normal" motor) endast på grund av högre trimmnings grad o bredare avgasport..inget annat!!om ni inte kör på lapprackans myrsirap förstås& spöar eran dyrgrip på div plika sätt pga erat ovetande...men då e det ju personens eget fel o inte maskinens!

Kompet e också väldigt individuellt..allt från ca 7 kg upp till 10-12 kg..e det över det e de oftast en sjukt dyr race motor som INTE går på mackbränsle...eller fel på eran hobbex kompmätare.

Åter igen kolla spec hos din handlare för just din motor.

Finger visning!!!under sex kilo går inte motorn å starta i princip på den cylindern....o får man den att gå så gör den endast i de högre varvtals registren.

Hoppas ni fått lite mer info om detta ämne..lycka till!
Bra skrivet!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
vad gör man om komp testet visar dåligt.. e det bara att byta kolvar?
Man tar bort toppdelen av motorn (dvs topp och cylindrar) och åtminstone mäter kolvarna och ringarna, då det ibland räcker att bara byta ringarna.