Kolv + Cylinder byte Pro X2 800 -04

Status
Stängd för vidare inlägg.

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
tjena.. har just köpt en Pro X2 800 -04.. Har dock inte den hemma.. Men kolvar + cylindrar är bytt på den -08 .. Den har gått ca 400 mil undrar om man kan ta förgivet att avgasportarna är bytta på den ?? Eftersom -08 så måste ju det har varit ett världskänt problem på just VES motorerna ?? Har tyvärr inte möjlighet att kolla om det sitter rostfria då jag inte har skotern hemma.. Men visst borde dom vara bytta ?? Misstänker iaf att det är därför dom bytt kolvar och cylindrar.. Dom är bytta på märkesverkstad
 

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
ja, men om man byter kolv och cylinder och vet om det där problemet så skulle då iaf jag byta avgasportarna.. Men tack för ditt dryga svar....................
 

_tomas

Medlem
22 jul 2010
44
0
1
Matfors
ja jag får väl göra det.. Riktigt trevligt forum det här.. Supermoderator=superdryg.. klart som f*n att jag vet att det är näst intill omöjligt att svara på den frågan.. men eftersom det var bytt på en märkesverkstad och dom borde ju ha kännt till problemet så borde det vara åtgärdat.. Men jag får helt enkelt kolla upp det..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
klart som f*n att jag vet att det är näst intill omöjligt att svara på den frågan.. men eftersom det var bytt på en märkesverkstad och dom borde ju ha kännt till problemet så borde det vara åtgärdat..
Ring å fråga verkstaden då istället för att fråga här? Allvarligt vi kan bara gissa, å tänk om vi gissar fel?

"Ja de är bytt"

Så litar du på oss å kör, så skär den pga porten ramlar ner...ångrar du dig då att du fråga oss ist för verkstaden?

Försöker bara hjälpa till men det är ju DU som börjar dryga. Läs mitt första inlägg igen, lägg märke till "=)"
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Svårt att gissa om dom är bytta eller ej.
Lättast är ju att öppna och kolla istället föratt låta någon som inte ens sett din skoter gissa. Ja menar hur i hela friden ska vi kunna veta de ? ;)

Vissa är snåla och skiter i att byta dom, även om verkstaden rekomenderar de. Är ju ändå en utgift på 2-3000.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
De går snabbt att demontera och kolla, gör det direkt då du får möjlighet..Som alla andra skriver så är det omöjligt att veta, att det är bytt kolvar och cylindrar hos en märkesverkstad säger/hjälper ingenting..
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Jag måste hålla med IamFredrik... Hur ska nån annan annan än du kolla upp om det är bytt VES;ar? Våra gissningar är chansartade som nån annans...
Dock kanske svaret var i drygaste laget, speciellt från en supermod. :/

Du kan ju fundera på varför kolvar+cyl är bytta efter 400 mil... Stämmer milen? Är det VESarna som rasat in? Nån tidigare som slarvat med oljan?
Ring å fråga verkstaden vad som är gjort är det bästa tips jag kan ge dig.

f.ö. Det tar 2 minuter att kolla om det är alu eller järn-VESar. Sitter på 4 st 10or+ skruven som håller fjädern+packningen... Är du osäker på hur man kollar om det är alu eller järn? Testa med en magnet. Alu-porten är inte magnetiskt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
Som sagt är det ingen garanti att dom är bytta bara för en märkesverkstad har gjort jobbet... är ändå i slutändan kunden som bestämmer vad som ska bytas.

Så här ser en rostfri VS aluminium ut. Den skitiga är i alu.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tänker inte sitta och "gulla" med folk bara för jag är Supermoderator.. Vi kan inte göra annat än att chansa och då säger jag det också.

Nu har svaret kommit hur vi kan kontrollera om det är Alu eller inte, så nu låser jag tråden

/F
 
Status
Stängd för vidare inlägg.