Kolvarna håller inte 1 meter längre än de gamla motorerna från 2000 till 2016. De är bara kolla sprängskisser så ser man att de har exakt samma teknik på cylindrar o kolvar. De är fortfarade 1 kolvring som slits fortare än dubbelringat. De har även cylindermonterade reedinsug som de haft under hela 2000 talet. Reedinsug i cylinder är sämre ur hållbarhetsfaktor för de är större hål i cylindern på insug än alla andra motorer som har vevhusmatning. De förkortar livslängden på både cylinder o kolvar.
Och nyare motorer har högre trimgrad vilket sliter kolvar mer än för 16 år sedan. Som ex så har en etec större portar i cylindern än för 16 år sedan = mindre cylinderyta kvar io cylindern = mer slitage.
Om man tänker på detta sätt så förstår man att man inte kan köra nyare motorer fler timmar ,,de blir liksom mot naturlagarna. Byt vid samma milantal som rek under hela 2000 talet och vad folk kommit fram till från första rotax III motorn till i dag,, skit i vad återförsäljarna babblar om va rädd om motor!!