Kolvar 800 E-Tec

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
När ska det bytas kolvar för att vara "safe" på en 800 E-Tec 2014? Har ringt runt till olika handlare och dom menar på att 1000-1500 mil då kan man börja fundera på saken!? Stämmer det? Varmkör och kör på xps oljan..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
De beror på hur man kör.
Man kör samma intervall på nästan alla märken av tvåtakts 800 twinnar allt mellan 500-800mil är normalt ber på körsätt. E tec har ingen ny patent som gör att de håller längre. Kör man mycket skog och bergsklättring djupsnösurfning så skulle jag inte överstiga 500 mil. 800 mil funkar om man kör 70/30 % led/djupsnö klättring .
Om man kör taxi så kan man nog köra 1000-1500mil.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag kontaktade e BRP firma nu i samband med min tråd gällande kolvkit till 800 e-tec och fick då inget vettigt svar gällande kolvbytena. BRP har inga rekomendationer... och det känns ju sådär men jag förstår ju att det är helt beroende på körstil. Jag fick även en offert på kolvbyte hos dem på drygt 7500:-

Jag har inte tillräckliga kunskaper känner jag att riva isär motorn själv och bedöma om kolvarna håller en stund till och eftersom skotern hade gått drygt 500 mil (fullservad hyrskoter, mestadels guidade turer som pga snöfattiga vintrar tydligen har bestått av ledkörning) så vet jag inte alls vad jag ska tro. Jag tror att jag måste kosta på ett kolvbyte till sommaren för att känna mig säker. Den bör då ha gått runt 650-750 mil skulle jag tro då den i skrivande stund har gått 570 mil och det är nu vår säsong kommer att dra igång.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Min har gått 600mil nu och inte fått nån snäll körning vilket jag även talat om för återförsäljarna men dom står på sig!. Var senast idag i kontakt med min finska handlare som jag köpt skotern av och dom sa samma som alla andra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kolvarna håller inte 1 meter längre än de gamla motorerna från 2000 till 2016. De är bara kolla sprängskisser så ser man att de har exakt samma teknik på cylindrar o kolvar. De är fortfarade 1 kolvring som slits fortare än dubbelringat. De har även cylindermonterade reedinsug som de haft under hela 2000 talet. Reedinsug i cylinder är sämre ur hållbarhetsfaktor för de är större hål i cylindern på insug än alla andra motorer som har vevhusmatning. De förkortar livslängden på både cylinder o kolvar.
Och nyare motorer har högre trimgrad vilket sliter kolvar mer än för 16 år sedan. Som ex så har en etec större portar i cylindern än för 16 år sedan = mindre cylinderyta kvar io cylindern = mer slitage.

Om man tänker på detta sätt så förstår man att man inte kan köra nyare motorer fler timmar ,,de blir liksom mot naturlagarna. Byt vid samma milantal som rek under hela 2000 talet och vad folk kommit fram till från första rotax III motorn till i dag,, skit i vad återförsäljarna babblar om va rädd om motor!!