Kolvar bytta, nu låter skotern kostigt?

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Tänkte bara fråga dig en sak!
när du monterade i kolvarna, så kollade du väl först ringarna i loppen?
Alltså du tar kolvringarna löst och sätter in dem i nerderdel av cylindern och mäter ring gapet med bladmått!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.647
803
113
Kramfors
Slammrade den mindre av att du höll i luftburken? Det ska inte vara möjligt att få den tystare bara genom att hålla i burken,, för trottlarna galappa i färdriktningen pga luftpullserna från motorn. Du måste in med en skruvmejesel eller dyligt och trycka fast dom framåt mot insuget så dom blir stumma. krävs endast ett lätt tryck. Du kan säkert fippla lös gummianslutningen mot luftburken och komma åt den vägen utan att ta lös burken.

Och som tidigare talare. Man måste alltid kolla ringgapet så det inte är för tight eller för mycket glapp. Är det över 0,40 i engapet mätt med bladmått så kan man misstänka att cylindrarna är borrade eller sluta.

Minsta mått får inte vara under 0,10 för då måste man slipa enaning i änden ringar. 0,15-0,20 är ok. Men du behöver inte vara speciellt orolig för att det är tight nu,,, för snopro brukar ha väldigt bra spel direkt ur kartong. Kolvarna ska kännas ganska regäld glappa för dom är ca en halv tiondels glapp om cylindern är org och man här rätt kolv. 0,6 av en tiondels mm skulle jag tro är ungifärligt rätt kolvglapp för gjutenn kolv för det borret.

Därimot om vevaxellagren BARA glappade 1mm"" så skär den ihop om ca 10 min:biggrin1:

vevlagren får inte kännas glapp alls upp och ner (radiellt) därimot kan du dom i vissa fall galappa axiellt rätt skapligt och det gör inget (någon 10ondel)
 
Last edited:

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Aha okej, då var det nog bara hoppet som fick mig att tro att den tystnade till när jag höll i burken ;)

Jag har bara kännt på lagren så som asker tipsade om och 1mm var väl vad jag kunde vrida variatorn innan kolvarna ville börja röra på sig.

Ska göra om proceduren imorgon och stoppa in fingret när den börjar låta!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.109
934
113
Stora Blåsjön
Känns ett vevstakslager det minsta glapp så håller det max 50mil innan det är riktigt tokslut och kolven börjar göra otäcka märken i toppen.
Men med den metod som jag tipsade om så känner man bara antydan på glapp. Men känns det konstigt så plocka lös cylindern så är det betydligt lättare att känna på lagret.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: Kolvar bytta, nu låter skotern kostigt?

Kan det inte vara variatorvikterna som slammrar?
Har jag varit med om en gång på farsans skoter, var skitigt så vikterna kärvade å låg å slog fram å tillbaks trodde det var sopslut med motorn tills jag skulle demonstrera för en kompis lite snabbt där jag stannat, det konstiga är att det kom helt plötsligt också.