Kolvar från amerika?

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Mycket är billigare "over there" men tänk på att du får betala tull, moms och frakt oxå för att få dom till dig.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
köpte nyss lite grejer från Alpha-sports,
8 dagar från beställning till dörren.
Men räkna med tull och moms
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Det man då undrar över är ju kvalitén... Tor ni att det är lika bra kvalitet som original som det står i annonsen.. Blir ju ungefär halva priset mot att köpa kolvar här hemma... Sen så verkar ju remmar också svinbilliga.. Man kanske kan få tag i ett billigt v-kit också? :)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Jag beställde den äckligt dyra bussningen till min sek variator Yamaha v-max -95a. Kostar 1990:- på yamaha i sverige, kostade mig 470:- på www.ronniesmailorder.com till de kom då frakt, moms, och tull det slutade på ca 900:- blev ju ändå mycket billigare men man skall nog tänka på sådana avgifter innan man beställer så man som "gulingen" skriver slipper få en chock. Det roliga var att detta var Yamaha original prylar, hur kan de kosta 1990:- i Sverige och 470:- i USA för samma pryl???
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Jag har åkt på tull och moms ungefär 50% av det ggr jag beställt så bäst att räkna med det oxå och sen se det som en bonus om man slipper pröjsa det. Dock så brukar det ändå bli massor billigare även om man måste betala allt.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag beställde den äckligt dyra bussningen till min sek variator Yamaha v-max -95a. Kostar 1990:- på yamaha i sverige, kostade mig 470:- på www.ronniesmailorder.com till de kom då frakt, moms, och tull det slutade på ca 900:- blev ju ändå mycket billigare men man skall nog tänka på sådana avgifter innan man beställer så man som "gulingen" skriver slipper få en chock. Det roliga var att detta var Yamaha original prylar, hur kan de kosta 1990:- i Sverige och 470:- i USA för samma pryl???
Någon tjänar bra med pengar på vägen till dom svenska konsumenterna.
 

swede®

Medlem
13 nov 2006
36
0
1
Luleå
Någon tjänar bra med pengar på vägen till dom svenska konsumenterna.
Och det sorgliga är att svenska företag inte fattar att kunder beställer från utlandet.
Om företagen sänkte sina vinstmarginaler så skulle dom få sälja mer och i längden göra nästan samma vinst.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Och det sorgliga är att svenska företag inte fattar att kunder beställer från utlandet.
Om företagen sänkte sina vinstmarginaler så skulle dom få sälja mer och i längden göra nästan samma vinst.
De flesta är inte intresserade av vinster i långa loppet dessvärre. För mycket jobb och för liten förtjänst.

Staten borde fatta att man inte kan tulla och momsa produkter SOM INTE FINNS att köpa av svenska tillverkare...
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
De flesta är inte intresserade av vinster i långa loppet dessvärre. För mycket jobb och för liten förtjänst.

Staten borde fatta att man inte kan tulla och momsa produkter SOM INTE FINNS att köpa av svenska tillverkare...
Fram för fri handel inte bara inom EU!

Jag skulle bara beställa från firman jag köpte bussningen från i så fall. Kollade upp ny kedja och drev nyss, 259:- för en Yamaha original kedja, 329:- för nedre drevet och 119:- för övre drevet, ca 700:- för allt! det får jag inte ens en piratkedja på Rinab för, till och med så de lönar sig att ta tull och moms... borde landa på ca 1300-1500:- med tull, moms och frakt.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Om jag inte är helt ute och cyklar är tullavgiften 6 %, och så tillkommer momsen på 25%.

Någon som kan bekräfta tullavgiften?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Förresten, när det gäller gåvor från land utanför EU så får varans värde ej överstiga 500 SKR och det får bara vara enstaka försändelser.

Fast om man lyckas få försäljaren att skriva att man får en ny produkt på garanti så borde det gå igenom, man lär ju inte vara tvungen att betala tull för samma vara två gånger, om man säger så. Fast man vet ju aldrig med detta land, staten verkar ju göra sitt yttersta för att kn%%la sina medborgare i häcken :(
 
Last edited:

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Här kan man läsa om tullavgift etc http://www.posten.se/img/cmt/PDF/handla_pa_internet.pdf

Den verkar dock skilja beroende på varan, men jag tror jag betalade ca 5% när jag handlade skoterprylar, de kan man ju leva med, momsen är ju värre på 25% och att man måste betala speditionsavgift/frakt till posten för att få det hemskickat från Arlanda. När man redan har betalat extra dyr frakt till firman i USA för att få de till gamla goa Sweden...