Kolvar från amerika?

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Det är lite lotteri det där, fick hem ett par skoterbyxor i veckan, slapp pröjsa nånting extra, inte ens pengar till posten för deras jobb från arlanda.
Om dom kan skriva att det är en garantigrej som slipper man ju betala. Slapp jag iaf när det faktiskt var en garantigrej, vill man inte gambla men ändå tjäna en slant kan man be dem skriva ner värdet på varan.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Nå frakten är ju betald fram till dörren, eller postkontoret. Men sen tar posten/tullen ut en idiotavgift om det fastnar där.
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Asså om du beställer så blir det ju nästan samma kostnad som om du köper direkt i sverige....för dom vill väl inte att allt folk beställer från usa då har ju svenskarna igen marknad därför tar ju posten ut en massa avgifter osv för att folka ska beställa i sverige

//Emmes
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Ja visst är det så, det är därför vi har tull, för att gynna den inhemska marknaden.
Grejen är den att även importörer får betala tull och moms vilket gör att man kan få betala tusentals kronor mer i sverige mot för i usa, för samma d***** produkt. Det är åt helvete.
Speciellt när det gäller produkter som INTE finns i sverige...
 
Last edited:

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
är inte alls åt helvete med moms...för dig som person är det ju de....men för hela sveriges ekonomi är det en nödvändihet...
men de vet ni ju redan (?)...är bara kul att få klaga lite?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Vist är det ok med moms och tull, på sådant man kan köpa i sverige eller där likvärdiga produkter produceras i sverige.

Produkter som INTE finns i sverige borde man få ta in fritt däremot, varför skall man behöva momsa två gånger plus betala tull på en produkt som inte finns i sverige? Det är vansinnigt.
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Det man då undrar över är ju kvalitén... Tor ni att det är lika bra kvalitet som original som det står i annonsen.. Blir ju ungefär halva priset mot att köpa kolvar här hemma... Sen så verkar ju remmar också svinbilliga.. Man kanske kan få tag i ett billigt v-kit också? :)

Kvaliten tror jag e lika bra som original. Jag vet i alla fall att till min Arctic cat så görs kolvarna o ringar i Japan o sedan skickas dom till USA för Arctic eller Suzuki märkning så dom säljs i usa men görs i Japan. men det är nog så med det mesta där. Amerikanare kan ju inte göra något själva! :)
 

swede®

Medlem
13 nov 2006
36
0
1
Luleå
Vist är det ok med moms och tull, på sådant man kan köpa i sverige eller där likvärdiga produkter produceras i sverige.

Produkter som INTE finns i sverige borde man få ta in fritt däremot, varför skall man behöva momsa två gånger plus betala tull på en produkt som inte finns i sverige? Det är vansinnigt.
Jamen vänta lite nu, hmmmm................Alla produkter som inte tillverkas i Sverige men säljs av diverse återförsäljare i Sverige är ju momsade, eller hur?

Så om man skall få importera saker som inte säljs i Sverige moms och tullfritt så skulle ju varenda återförsäljare göra samma sak och då skulle ju moms och tull försvinna på allting som inte är tillverkat i Sverige.

Är det då rättvist att bara svensktillverkat blir momsskyldigt?

Och varifrån får du att du betalar moms 2 ggr när du importerar?

Samma sak i alla länder, om du bor i USA och köper något från Sverige så får du betala tull och moms i USA när du importerar det till USA. Jag har bott 7 år i Dallas så jag vet hur det fungerar.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Jamen vänta lite nu, hmmmm................Alla produkter som inte tillverkas i Sverige men säljs av diverse återförsäljare i Sverige är ju momsade, eller hur?

Så om man skall få importera saker som inte säljs i Sverige moms och tullfritt så skulle ju varenda återförsäljare göra samma sak och då skulle ju moms och tull försvinna på allting som inte är tillverkat i Sverige.

Är det då rättvist att bara svensktillverkat blir momsskyldigt?

Och varifrån får du att du betalar moms 2 ggr när du importerar?

Samma sak i alla länder, om du bor i USA och köper något från Sverige så får du betala tull och moms i USA när du importerar det till USA. Jag har bott 7 år i Dallas så jag vet hur det fungerar.
Åh, så jag behöver inte betala staternas moms då om jag beställer därifrån? Utan bara den svenska plus 6% tull.
 

swede®

Medlem
13 nov 2006
36
0
1
Luleå
Åh, så jag behöver inte betala staternas moms då om jag beställer därifrån? Utan bara den svenska plus 6% tull.
Dom har olika moms i varje delstat och för det mesta så behöver ingen betala momsen om dom bor i en annan delstat och garanterat så behöver du inte betala moms om du bor i ett annat land.

Amerikansk moms kallas för "sales tax" :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Dom har olika moms i varje delstat och för det mesta så behöver ingen betala momsen om dom bor i en annan delstat och garanterat så behöver du inte betala moms om du bor i ett annat land.

Amerikansk moms kallas för "sales tax" :)
Är det inte VAT, Value added tax ?
Kanske olika namn på samma sak.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag beställde den äckligt dyra bussningen till min sek variator Yamaha v-max -95a. Kostar 1990:- på yamaha i sverige, kostade mig 470:- på www.ronniesmailorder.com till de kom då frakt, moms, och tull det slutade på ca 900:- blev ju ändå mycket billigare men man skall nog tänka på sådana avgifter innan man beställer så man som "gulingen" skriver slipper få en chock. Det roliga var att detta var Yamaha original prylar, hur kan de kosta 1990:- i Sverige och 470:- i USA för samma pryl???

Du skulle hängt med på SO lektionerna i 9an så skulle du förstått ;)