Kolvar mm

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Tjenare,Funderar på att byta kolv i min Lynx enduro 700.de har gått 750 mil och tycker den är lite slak? Det är på tiden att byta då va? eller räcker dit me ringarna? vad kostar original kolvarna ca?
Sen när jag redan har en tråd uppe så kan jag ju fråga,går dom dåligt i lössnö? Jag har satt på styrhöjare en helt ny ripsaw 38 mm matta sen c&a skidor som är betydligt bredare än original? Jag har åkt en Polaris indy Supertrack 500 den flyter ju uppe på snön men den är ju iaf dubbelt så lång. Dom kanske går dåligt i snö? Ska den resa sig om de är ca 3 dm nysnö? de är helt omöjligt .har inte jämför mot någon annan 600-700 men mot en 500 ac å då gick ju min betydligt bättre? när dom skriver i skoterbanken "går toppen i lössnö" jag kanske ska nöja mig då? vet ej någon mer som har sånna funderingar? T
Tack i förhand! :rolleyes:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det är nog på tiden med ett kolvbyte ca600 mil brukar jag ha som regel och efter 750 så skulle nog jag ta å kolla upp hur vevhuset mår oxo kanske är dags för lager/tätningsbyte. orginal kolvar går på cirka 1800kr kanske lite till men då är det med ringar och kolvbult samt nållager.

Ripsaw mattan är inte någon höjdare i lössnö men det var ju trots allt en 38mm du hade så det ska nog gå bra och lynxen går faktiskt kanon i lössnön för att vara en kort maskin men förvänta dig inte att den flyter som supertracken.
Att få till LÅÅÅÅÅÅNGA res med denna maskin är absolut inga problem pga av den okopplade boggien mycket rolig och stryktålig maskin rekomenderas varmt och det kommer från mig som absolut inte är något fan av rotax.

hoppas du fick svar på några av dina frågor iallafall MVH//Kristian
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Fan va bra fick alla svar tror ja:) men ska även det gå i lössnö? sen hitta jag en kul sak:D Har ett Et250/340 handtag på den för dom är gudomligt sköna tkr jag.men hur som hälst så kunde jag itne ha helt fullgas:D de är fixat sen va det ett hål i början av pipan där grenröret går ihop,de hade nött hål hehe,hoppas den går bättre utav bara dom 2 sakerna.sen rave portarna? sitter dom under toppen innuti cylinder eller är det dom där sakerna jag gjorde ren under plastlockena på toppen,röda och svarta? men SKiit bra att jag fick så mycket svar! hoppas nån mer kan dela med sig av de tror iaf osv =)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Rave portarna är dom röd svarta svarta runtom och röda i mitten. Dom är vakum styrda precis som dom är på polaris så ingen konst att öppna dem. släpp bara skruvarna och dra ut giljotinen och rengör ger enorm skillnad om avgasportarna kläggat igen så att rengöra dem kan vara som natt å dag.
Står även top på sidan som ska vara vänd uppåt så ingen fara vid tillbaka montering. Dom sitter placerade just under toppen på grenrörssidan går inte att missa dem 2runda saker som sticker ut.

Att du haft hål i pipan/slutburken kan ge en enorm skillnad i effekten och gassvaret eftersom en 2takt måste ha ett visst motstånd i avgassystemet så om ett hål uppstår blir det fel motstånd och motorn tappar effekt och drar mer bensin.

Dom går faktiskt riktigt bra i lössnö men en 38as matta är att rekomendera och ett par nya bredare skidor för original skidorna på dessa maskiner är inte mycket att hänga i julgranen.