Kolvar orginal eller???

anfr1

Medlem
25 mar 2008
32
0
1
Mora
Har en renegade 800 05 som jag håller på att renovera.
Den har gått 700 mil
Någon har bytt kolvar i den någon gång men jag vet inte när.
Finns det något specielt kolvspel så man vet om kolven är sliten?
Om man köper nytt var och vad orginal eller pirat
Vad kostar orginal kontra pirat.
 

Xcr 700

Välkänd medlem
18 okt 2009
122
0
6
stockholm
har för mig att ja läste att på nyare skidoo så ska kolvspelet vara 0,11. men ta ett skjutmått och mät högst upp på kolven respektive längst ner på kolvarna så märker du ju om det är slitet eller ej. men om det redan är bytt kolvar en gång så verkar det lite överkurs att byta igen om den bara har gått 700 mil =) men om du byter i förebyggande syfte så är det ju bara bra enligt mig :) på tal om vad för kolvar du ska ha skulle ja köra på original eller snopro/wiseco beroende hur mycke du vill fläska ut =P men snopro eller original skulle jag satsa på!
mvh
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Du bör ju se på kolv/ringar hur pass sliten den är
även när kolven och ringarna är lite småsliten, om man är riktigt skarp på hörseln kan man höra ett svagt rassel och de är för att kolven glappar i cylindern.

du skulle gjort ett komptest innan du rev isär motorn, men jag skulle byta kolvringar ivf
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Inga problem. Där finns ju både SPI och Wieseco. Båda utomordentligt billiga med dagsfärsk dollarkurs. Som upptaget i andra trådar just för tillfället har de en utomordentlig service på Sled-Parts så maila dem om bästa tillvägagångssätt för leverans.

Fick ett godispaket därifrån igår och det var synneligen trivsamt. Och billigt.
 

anfr1

Medlem
25 mar 2008
32
0
1
Mora
Är det ok och köpa SPI kolvar dom har ju bara 2 st olika motor alternativ
Medans i Sverige verkar det finnas flera olika 800 modeller?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
SPI fungerar till din maskin, inga problem.. men jag tycker du ska köpa MCB kolvar... där talar vi grejjer =)

kittet heter 9145_MCB_KIT och kostar $319, dvs 2 315 kr.. och då får du ALLT du behöver till priset av en kolv i Sverige :p

Kolvar
ringar
bult
nållager
lager
cylinderfots

:D
 

gargamel

Aktiv medlem
18 aug 2006
66
0
6
gästrikland
Ja kan bara hålla med om att MCB e ett bra köp.
Handlar du direkt från www.mcbperformance.com så står det $299 för hela kitet.
Dom e trevlig å skriver ner värdet på paketet till vad du vill d ska stå!
Har handlat lite paket där flera ggr och vet att d funkar...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tjena!
Vet det inte är en dags färsk tråd men måste upplysa er om några saker.

Mäta kolvspel med sjutmått det gör man bara inte. inte annat än att kolla så det är rätt dimention t.ex så den inte är uppborrad.

Och kolvan ska vara smalare längre upp eftersom den blir varmare där och utvidgas mer än där nere så då får du helt fel mätvärden om du gämför måtten mellan övre och undre delen på kolvan.
Kolvspelet mäter du på kolvens undre del ca 10mm upp på den och sedan mäter cylinder med en cylinderindikater och gämför värdena.

Sitter själv och kollar på kolvar nu så är det fler som har bra erfarenheter av MCB kolvarna från USA?

MVH//Robin