Kolvar - Original eller?

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Kolvar - Original eller ?

:) Hej!

Jag ska byta kolvar i min maskin, Men.....

Vad är att föredra ?
Ersätta alla med Wiseco eller köpa de Originalprylar som behövs ?
Normalt brukar Originalkolvar vara gjutna och Wiseco är smidda.
Är det någon som har erfarenheter av de olika alternativen ?

Jag har en sporttrippel.

:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Ska du byta alla 3 kolvarna? När jag bytta kolv på min, bytte bara en, fick jag råd av min handlare som sa att om jag bara bytte en var det lika bra att ta original. Enda gången han tyckte att jag ens skulle fundera på att ta Wiseco var om jag bytte alla 3. Personligen kör jag bara med original grejor. Då vet man vad man får.
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Heimdal, så du menar att du inte vet vad du får om du köper wiseco?

Vad är det för skoter? är det rotax så skulle jag aldrig köpa orginal. Vågar aldrig köra med elko kolvar i rotax igen. Nästa skoter jag köper blir det att stoppa i Wiseco eller snopro direkt, även om det är sprillans nya i maskinen!
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Näe det var inte så jag menade. Jag har aldrig kört med en Wiseco eller Snopro kolv så jag vet inte om det är någon skillnad. Men jag själv lägger hellre ut nån tusing till och kör på original grejor.

pa: Har du en lite äldre maskin kan det nog vara lönsamt att köpa tex. Wiseco. Tex. så kostar en komplett Yamaha kolv 3000:- styck. Wiseco kommer jag inte ihåg, men det skiljde ganska bra i pris.
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

Det är en Polaristrippel. Det är en kolv som skall/måste bytas. Det finns kompletta satser med kolvar etc (Wiseco) som inte är så mycket dyrare att sätta dit än att köpa en kolv, tre kolvringssater mm med originalprylar.

Vad är bäst att göra?

:confused:
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Som sagt, ska du bara byta 1 kolv, så köper du samma märke som sitter i just nu. Till ex om du har orginal nu så köper du orginal. För vikterna på olika kolvar skiljer ganska bra, mina std elko till raven väger 50gram mer än mina wiseco kolvar.
 

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
OK!

Då är det bättre att byta en kolv (original) istället för att byta alla tre till Wiseco för några hundringar extra!
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Hur långt har den gått? och vad kostar orginal? om det är som du säger "några extra hundralappar för 3st wiseco" så är det inget snack om saken tycker jag, kolvar är slitdelar och det ska man inte snåla på för det blir bara dyrare i längden om man snålar. Så jag tycker att du ska köpa wiseco kolvarna. Eller om budgeten kniper åt så kan du köpa SnoPro för 1500kr för alla 3 inkl kolvbult,clips och ringar.
 

Enem

Medlem
22 mar 2005
32
0
1
Pixi
Köp orginal det är alltid bäst... Men ta först reda på varför den gått sönder innan du monterar nya grejjer... Annars händer det samma sak inom kort.!
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Inte vet då jag varför orginal(gjutna) skulle vara bättre än smidda Wiseco kolvar.

Sen beror det ju lite på vilket sätt kolven gått sönder om det beror på ngt fel eller inte.
Alla rörliga delar i en motor blir utmattade / slitna till slut.